Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lidé konečně utrácí. Tržby za potraviny zaznamenaly po 20 měsících poklesu růst

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu zrychlily meziroční růst na 2,4 procenta
iStock
 ČTK

Tržby v maloobchodě v Česku v lednu podruhé po sobě meziročně stouply, růst zrychlil na 2,4 procenta z prosincových 1,2 procenta. Meziměsíčně se tržby bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel zvýšily o rovné procento, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). V prosinci tržby meziročně vzrostly poprvé po 19 měsících poklesu.

Na lednovém meziročním růstu tržeb se podílel prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot i potravin, uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. „Tržby za potraviny zaznamenaly v lednu meziroční růst po 20 měsících poklesu. K růstu maloobchodních tržeb nejvíce přispěl prodej prostřednictvím internetu,“ dodala. Za nepotravinářské zboží tržby proti loňskému lednu vzrostly o čtyři procenta, za pohonné hmoty o 2,3 procenta a za potraviny o 0,4 procenta.

Internetovým a zásilkovým obchodům tržby v lednu meziročně stouply o 13,2 procenta. Specializované prodejny s kosmetickými a toaletními výrobky proti loňskému lednu utržily o 14,5 procenta víc, obchody s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 8,9 procenta víc a prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,8 procenta víc. „Naopak tržby klesly v prodejnách s výrobky pro domácnost o 6,6 procenta, s oděvy a obuví o 3,7 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,6 procenta,“ uvedl ČSÚ.

Nespecializované obchody s převahou potravin utržily meziročně o 1,1 procenta víc, naopak tržby ve specializovaných prodejnách potravin klesly o 5,7 procenta. V nespecializovaných obchodech s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 22,4 procenta.

Ve srovnání s prosincem tržby za potraviny vzrostly o dvě procenta. Za nepotravinářské zboží obchodníci v lednu utržili o půl procenta víc a za pohonné hmoty o 0,2 procenta víc.

Celkové číslo nezahrnuje prodej a opravy motorových vozidel. Tržby za ně se v lednu meziročně zvýšily o 3,3 procenta, meziměsíčně ale klesly o 0,2 procenta.

Sazby hypoték klesají k pěti procentům. Psychologická hranice brzy padne. Čekat, nebo už jít do banky?

Víte, proč jsou hypoteční bankéři po celou dobu realitní krize v posledních dvou letech v klidu? Proč nezmatkují, že trh s byty zamrznul? A proč si mohou dovolit jako jacísi Buddhové s jemným úsměvem glosovat hemžení kolem sebe, když se půjčky na bydlení staly nedostupné?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Čechům se vrací chuť nakupovat

Lukáš Kovanda: Češi opět s chutí nakupují. V lednu utratili nejvíc peněz za poslední roky

Přečíst článek
Doporučujeme