Sektorová daň je špatná. Banky nejsou od toho, aby podporovaly vlády, apeluje šéf Erste
![Willi Cernko, CEO Erste Group](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/F202208010650101.jpeg)
Mateřská společnost největší české banky dle počtu klientů, České spořitelny, v pondělí podle agentury Bloomberg vyzvala vlády zemí střední a východní Evropy, včetně Česka, aby nezaváděly daň z mimořádných zisků.
Vedení rakouské Erste Group Bank apeluje i na Fialovu vládu s tím, že ekonomiku více podpoří úvěrováním firem a domácností než placením daně nad rámec běžného zdanění. „Vždy je otázkou, co je důležitější: zda ekonomika, kterou podporuje silný bankovní sektor, nebo to, aby bankovní sektor podporoval dodatečnými daněmi vládu,“ uvedl Willi Cernko, generální ředitel Erste Group.
Fialova vláda zvažuje mimořádné zdanění bank a energetických společností, které by během prvních dvou let platnosti mohlo navýšit příjem státního rozpočtu až o 90 miliard korun.
Maďarsko a Polsko již zvláštní daně na banky v minulosti zavedly. Maďarská vláda ode dneška také zvyšuje daň, jež mimořádně zatěžuje zisk petrochemické společnost MOL, a to z 25 na 40 procent.
Na začátku minulého desetiletí zavedlo Maďarsko zvláštní bankovní daň. Tamní ekonomika však následně utrpěla v důsledku souvisejícího omezení úvěrové činnosti bank. Vláda v Budapešti pak raději bankovní daň zmírnila, a to na základě dohody, kterou uzavřel premiér Viktor Orbán právě s Erste Group.
Zatímco Češi čelí rekordnímu poklesu životní úrovně a část ekonomiky má problémy, banky i letos reportují rekordní zisky. Politici tak začínají stále hlasitěji hovořit o zavedení sektorové daně pro banky. „Takové snahy jsou nyní pochopitelné a za bankovní odvětví mohu říct, že jsme připravení ekonomiku podpořit,“ říká Monika Zahálková, šéfka České bankovní asociace.
Šéfka bankovní asociace: Banky jsou připraveny ekonomiku podpořit
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.