Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Problémy automobilek táhnou ke dnu celý český průmysl. A přidávají se další obory

Továrna, průmysl, výroba
iStock
 nst
nst

Meziroční pokles českého průmyslu v dubnu zrychlil na 3,8 procenta z březnových revidovaných 1,3 procenta. Za poklesem opět stojí automobilová výroba, kde přetrvávající problémy s nedostatkem dílů ještě umocnila vysoká srovnávací základna z loňského roku. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání byla průmyslová produkce nižší o 0,8 procenta.

Reklama

„Na dubnových výsledcích se podepsala především vysoká srovnávací základna. Před rokem jel celý průmysl po ukončení covidových omezení na plné obrátky, a to včetně výroby automobilů,“ řekl k výkonu průmyslu v dubnu ředitel statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky Radek Matějka.

Christine Lagardeová, šéfka ECB

ECB bude muset zvýšit sazbu razantněji, než kdyby reagovala dříve

Evropská centrální banka totálně zaspala v boji s inflací, signalizuje Bank of America, druhá největší banka v USA.

Přečíst článek

Vysoká srovnávací základna podle statistiků významně ovlivnila i výsledky výroby ostatních dopravních prostředků a zařízení. Na nižší produkci elektřiny, plynu a tepla se pak negativně podepsala loňská vysoká spotřeba plynu, která byla kvůli mimořádně chladnému počasí.

Průmysl jako brzda

„Největší problémy opět hlásí výrobci dopravních prostředků, a to jak automotive (více než minus15 procent meziročně), tak i výrobci ostatních dopravních prostředků (pokles o 28,2 procenta meziročně," uvedl Jan Bureš z ČSOB. 

„Nadále sice platí, že mezi odvětvími zůstávají výrazné rozdíly a řada z nich přispívá k průmyslové produkci výrazně pozitivně (výroba oděvů meziročně roste o více než 18 procent). Současně je těchto „pozitivních míst” bohužel stále méně a zdá se, že průmysl bude českou ekonomiku v druhém kvartále jako celek viditelně brzdit,“ dodal.

Výroba automobilů

Krize v autoprůmyslu se zmírňuje. Čipů přibývá, ale výrobci ještě nemají vyhráno

Krize v autoprůmyslu, kterou způsobil dlouhodobý nedostatek čipů, zmírňuje. Firmy jako Mercedes Benz, Daimler Truck a BMW mají momentálně dostatek high-tech komponentů, které jim umožňují vyrábět na maximální kapacitu. Výrobci ale ještě nemají vyhráno, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Průmysl má před sebou náročné období, během kterého se bude dál snažit přenášet rostoucí náklady na své zákazníky. Zatím se mu to docela dařilo, jak napovídá cenový index, avšak je otázkou, jak bude vypadat situace po zohlednění nových cen plynu, elektřiny a dalších zdražujících vstupů. Na uzdě však stále drží mzdy, které se v meziročním srovnání rozhodně nepřibližují na dohled inflace," dodává Petr Dufek z Creditasu.

Průmysl podle něj zůstává ve vleku nedostatku vstupů, extrémních cen surovin a energií i nejistoty, kterou vnesla do evropské ekonomiky válka na Ukrajině. V důsledku rostoucích nákladů se průmysl stal i jedním ze zdrojů inflace, která se stala hlavním letošním problémem české ekonomiky.

Petr Fiala, premiér republiky

Lukáš Kovanda: Buďte v klidu, rating vám nezhoršíme, vzkázala Moody's Fialovi

Dobrou zprávu nese ratingová agentura Fialově vládě. Česku totiž zhoršení ratingu bezprostředně nehrozí. Země si prý dokonce může dovolit osekávat dluh pomaleji než okolní země. Potvrzuje se tak, že veřejné finance České republiky nejsou v rozvratu, jak se loni mylně tvrdilo v rámci předvolebního boje.

Přečíst článek

 „Zásadní změnou v odvětvovém pohledu ovšem bylo zhoršení situace v řadě dalších odvětví, která dříve meziročně rostla, jako výroba ostatních dopravních prostředků či elektrických zařízení. Kladný meziroční růst si zachovala především odvětví závislá na domácí poptávce, k nimž můžeme zařadit výrobu potravin a nápojů nebo výrobu oděvů,“ uvedl ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.

Pro květen se ale podle něj rýsuje posun k o něco příznivějšímu výsledku. „Důvody spatřujeme v náznacích zlepšení situace ve výrobě aut, která se už snad dostává z nejhoršího. Z květnových průzkumů mezi tuzemskými podniky vyplývá, že se v automobilovém průmyslu postupně navyšuje výrobní aktivita a zároveň se snižuje stav zásob. Podobně došlo v květnu ke zlepšení nálady v německém autoprůmyslu, a to zejména v návaznosti na menší potíže v souvislosti s konfliktem na Ukrajině,“ mní.

S markantnějším oživením průmyslu jako celku se však příliš počítat nedá,“ dodal. 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme