Problémy automobilek táhnou ke dnu celý český průmysl. A přidávají se další obory

Meziroční pokles českého průmyslu v dubnu zrychlil na 3,8 procenta z březnových revidovaných 1,3 procenta. Za poklesem opět stojí automobilová výroba, kde přetrvávající problémy s nedostatkem dílů ještě umocnila vysoká srovnávací základna z loňského roku. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání byla průmyslová produkce nižší o 0,8 procenta.
„Na dubnových výsledcích se podepsala především vysoká srovnávací základna. Před rokem jel celý průmysl po ukončení covidových omezení na plné obrátky, a to včetně výroby automobilů,“ řekl k výkonu průmyslu v dubnu ředitel statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky Radek Matějka.
Evropská centrální banka totálně zaspala v boji s inflací, signalizuje Bank of America, druhá největší banka v USA.
ECB bude muset zvýšit sazbu razantněji, než kdyby reagovala dříve
Money
Vysoká srovnávací základna podle statistiků významně ovlivnila i výsledky výroby ostatních dopravních prostředků a zařízení. Na nižší produkci elektřiny, plynu a tepla se pak negativně podepsala loňská vysoká spotřeba plynu, která byla kvůli mimořádně chladnému počasí.
Průmysl jako brzda
„Největší problémy opět hlásí výrobci dopravních prostředků, a to jak automotive (více než minus15 procent meziročně), tak i výrobci ostatních dopravních prostředků (pokles o 28,2 procenta meziročně," uvedl Jan Bureš z ČSOB.
„Nadále sice platí, že mezi odvětvími zůstávají výrazné rozdíly a řada z nich přispívá k průmyslové produkci výrazně pozitivně (výroba oděvů meziročně roste o více než 18 procent). Současně je těchto „pozitivních míst” bohužel stále méně a zdá se, že průmysl bude českou ekonomiku v druhém kvartále jako celek viditelně brzdit,“ dodal.
Krize v autoprůmyslu, kterou způsobil dlouhodobý nedostatek čipů, zmírňuje. Firmy jako Mercedes Benz, Daimler Truck a BMW mají momentálně dostatek high-tech komponentů, které jim umožňují vyrábět na maximální kapacitu. Výrobci ale ještě nemají vyhráno, uvedla agentura Bloomberg.
Krize v autoprůmyslu se zmírňuje. Čipů přibývá, ale výrobci ještě nemají vyhráno
Money
„Průmysl má před sebou náročné období, během kterého se bude dál snažit přenášet rostoucí náklady na své zákazníky. Zatím se mu to docela dařilo, jak napovídá cenový index, avšak je otázkou, jak bude vypadat situace po zohlednění nových cen plynu, elektřiny a dalších zdražujících vstupů. Na uzdě však stále drží mzdy, které se v meziročním srovnání rozhodně nepřibližují na dohled inflace," dodává Petr Dufek z Creditasu.
Průmysl podle něj zůstává ve vleku nedostatku vstupů, extrémních cen surovin a energií i nejistoty, kterou vnesla do evropské ekonomiky válka na Ukrajině. V důsledku rostoucích nákladů se průmysl stal i jedním ze zdrojů inflace, která se stala hlavním letošním problémem české ekonomiky.
Dobrou zprávu nese ratingová agentura Fialově vládě. Česku totiž zhoršení ratingu bezprostředně nehrozí. Země si prý dokonce může dovolit osekávat dluh pomaleji než okolní země. Potvrzuje se tak, že veřejné finance České republiky nejsou v rozvratu, jak se loni mylně tvrdilo v rámci předvolebního boje.
Lukáš Kovanda: Buďte v klidu, rating vám nezhoršíme, vzkázala Moody's Fialovi
Názory
„Zásadní změnou v odvětvovém pohledu ovšem bylo zhoršení situace v řadě dalších odvětví, která dříve meziročně rostla, jako výroba ostatních dopravních prostředků či elektrických zařízení. Kladný meziroční růst si zachovala především odvětví závislá na domácí poptávce, k nimž můžeme zařadit výrobu potravin a nápojů nebo výrobu oděvů,“ uvedl ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský.
Pro květen se ale podle něj rýsuje posun k o něco příznivějšímu výsledku. „Důvody spatřujeme v náznacích zlepšení situace ve výrobě aut, která se už snad dostává z nejhoršího. Z květnových průzkumů mezi tuzemskými podniky vyplývá, že se v automobilovém průmyslu postupně navyšuje výrobní aktivita a zároveň se snižuje stav zásob. Podobně došlo v květnu ke zlepšení nálady v německém autoprůmyslu, a to zejména v návaznosti na menší potíže v souvislosti s konfliktem na Ukrajině,“ mní.
„S markantnějším oživením průmyslu jako celku se však příliš počítat nedá,“ dodal.
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.