Opatrně, ale přeci. Tržby ve službách se probudily k růstu

Předloňský pokles o 1,6 procenta následoval po dvou letech růstu o 7,6 procenta v roce 2021 a o 8,7 procenta v roce 2022. Dařilo se dopravě a skladování.
Tržby ve službách v Česku loni meziročně reálně vzrostly o 2,2 procenta, nejvíce v dopravě a skladování. Vrátily se tak k růstu poté, co v roce 2023 zaznamenaly podle revidovaných údajů pokles o 1,6 procenta. V posledním čtvrtletí minulého roku se tržby ve službách ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku zvýšily o 2,1 procenta, oproti třetímu čtvrtletí tržby očištěné o sezonní vlivy reálně stouply o 0,1 procenta. Vyplývá to z údajů, které dnes na svém webu zveřejnil Český statistický úřad.
„Celoroční tržby ve službách oproti roku 2023 vzrostly o 2,2 procenta. Žádná z dílčích sekcí služeb nevykázala pokles a nejvyšší příspěvek k růstu byl zaznamenán v dopravě a skladování s meziročním zvýšením tržeb o 4,6 procenta," uvedl vedoucí oddělení datové podpory statistiky obchodu, služeb a životního prostředí ČSÚ Tomáš Harák.
Minulý rok rostly tržby ve všech čtvrtletích. V prvním kvartále činil růst rovné jedno procento, ve druhém čtvrtletí tržby stouply o 2,5 procenta a ve třetím o necelá tři procenta. Ve čtvrtém čtvrtletí meziročně tržby po očištění o kalendářní vlivy vzrostly o 2,1 procenta. Stejně jako v celém roce k tomu nejvíc přispěla odvětví dopravy a skladování, kde se tržby zvýšily o 6,1 procenta.
Tržby ve službách v Česku ve třetím čtvrtletí letošního roku meziročně stouply o 6,9 procenta. Rostou tak už šest čtvrtletí v řadě. Zvýšení tržeb zaznamenala všechna hlavní odvětví služeb kromě ubytování a stravování. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ). Nadále se velmi dařilo cestovním agenturám a kancelářím, kterým stouply tržby skoro na dvojnásobek.
Tržby ve službách rostou. Dařilo se cestovkám, pohoršili si filmaři a hudebníci
Money
V ubytování se tržby od října do konce prosince snížily o 1,7 procenta, ve stravování a pohostinství vzrostly o půl procenta. V informačních a komunikačních činnostech se tržby ve 4. čtvrtletí zvýšily o 2,8 procenta, zatímco v činnostech v oblasti nemovitostí tržby meziročně stagnovaly. V profesních, vědeckých a technických činnostech tržby klesly o jedno procento, nejvýrazněji se přitom snížily v odvětví reklamních agentur a průzkumu trhu. V administrativních a podpůrných činnostech se tržby v poledních třech měsících loňského roku zvýšily o 2,7 procenta.
Ve srovnání s předchozím kvartálem tržby ve službách ve 4. čtvrtletí po očištění o sezónní vlivy vzrostly reálně o 0,1 procenta. Růst tržeb zaznamenala všechna odvětví s výjimkou profesních, vědeckých a technických činností a informačních a komunikačních činností, konstatoval ČSÚ.
Předloňský pokles tržeb ve službách o 1,6 procenta následoval po dvou letech růstu o 7,6 procenta v roce 2021 a o 8,7 procenta v roce 2022. V covidovém roce 2020, kdy stát výrazně omezoval fungování řady odvětví, se tržby meziročně propadly téměř o 13 procent.
Tržby ve službách v letošním druhém čtvrtletí meziročně stouply o 12,1 procenta, rostly tak pátý kvartál za sebou. Dařilo se většině odvětvím, nejvíce ale službám souvisejícím s turistikou. Mezičtvrtletně byly tržby ve službách po očištění o sezonní vlivy vyšší o 2,4 procenta. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Tržby ve službách rostly napříč odvětvími, nejvíc ve službách napojených na turistiku
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.