Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Inflace v USA je vyšší než oficiálních 7,5 procenta. Lidé kupují dražší věci v horší kvalitě, říká studie

Američané kupují v době rekordní inflace dražší věci, ale v horší kvalitě, zjistila studie.
Pixabay
Dušan Kütner
duk

Lednová inflace v USA podle oficiálních statistik dosáhla 7,5 procenta, to je nejvíce od roku 1982. Výzkumníci z University of Michigan ale tvrdí, že je ještě vyšší – v době stoupajících cen totiž již několik let klesá kvalita nemalé části amerických výrobků a služeb, takže Američané kupují horší zboží a ještě za vyšší cenu.

Reklama

Měřeno spotřebitelskými cenami je lednová inflace ve výši 7,5 procenta nejvyšší v USA za posledních 40 let. Výzkumníci z americké University of Michigan nyní tvrdí, že skutečná inflace je až o čtvrtinu vyšší než oficiální data a dosahuje deseti procent. Důvodem je už několik let pozorovatelný pokles kvality některého zboží a služeb, Američané tak kupují věci dráž a v horší kvalitě.

Akademici každé čtvrletí publikují takzvaný americký index spokojenosti zákazníků (ACSI), který se snaží měřit, jak jsou spotřebitelé spokojeni se zbožím a službami, za které utrácejí. Nejaktuálnější data indexu publikované tento týden ukazují, že od roku 2017 došlo k poklesu kvality o 4,4 procenta na 73,3 bodu na konci loňského roku, přičemž většina z toho přišla v letech pandemie, uvedl server Bloomberg.

Index spokojenosti amerických zákazníků v letech 1994 až 2021 pramen: Bloomberg, University of Michigan

Otázka kvality je pro statistiky, kteří se snaží měřit inflaci, důležitá a obtížná. Musí počítat s případy, kdy se cena produktu – řekněme přenosného počítače – příliš nezměnila, ale jeho kvalita se zvýšila, například tím, že má rychlejší procesor nebo obrazovku s vyšším rozlišením. To znamená, že počítač je v jistém smyslu levnější. A naopak, pokud se cena nezmění a produkt se co do kvality zhorší, znamená to, že se stal dražším.

Dolary, ilustrační foto

USA svírá nejvyšší inflace za 40 let, vystoupala na 7,5 procenta

Míra inflace ve Spojených státech v lednu vystoupila na 7,5 procenta, a dostala se tak nejvýše od února 1982. Prudce rostly opět zejména ceny energií, uvedlo americké ministerstvo práce. Jak zareaguje Fed?

Přečíst článek

Odborníci z Bureau of Labor Statistics, kteří sledují hlavní data k americké inflaci, se snaží změny v kvalitě - v žargonu označované jako „hédonické změny“ - ve výpočtech zohlednit. Dělají to však pro méně než 40 z 273 položek spotřebního koše, u nichž ceny sledují, upozornil Bloomberg.

Výzkumníci z Michiganu se pokoušejí měřit kvalitu napříč sledovanými odvětvími. Jejich nejnovější zjištění naznačují, že „skutečná anualizovaná inflace je pravděpodobně asi deset procent, pokud by byly ceny plně očištěny o pokles kvality,“ uvádí zpráva. Lednový index spotřebitelských cen přitom ukázal 7,5procentní meziroční růst.

Na prodej za 11 milionů dolarů je v americké realitní kanceláři Compass Inc. i byt na 28 Laight Street na newyorském Manhattanu.

Prodeje superluxusních domů v USA loni vystřelily o více než sto procent

Superbohatí Američané si loni koupili luxusní domy za více než 40 miliard dolarů. Transakce s domy s cenou 10 milionů dolarů (asi 21 milionů korun) nebo vyšší v roce 2021 vyskočily o 112 procent. Nejvíce jich změnilo majitele v Los Angeles, následované newyorským Manhattanem a floridskou Palm Beach, uvedla agentura Bloomberg s odkazem na tamní realitní kancelář Compass.

Přečíst článek

Pokles spokojenosti je nejvýraznější ve službách,“ říká Claes Fornell, zakladatel metodiky ACSI a emeritní profesor obchodní administrativy na University of Michigan. „Vzhledem k pandemii byl problém umocněn výpadky dodávek i nedostatkem pracovních sil,“ dodal.

Zpráva ACSI zdůrazňuje několik příkladů vlivů pandemie covidu. Autoři zjistili, že k nejhoršímu poklesu kvality došlo u spotřební elektroniky, která byla zasažena narušenými dodavatelskými řetězci, v hotelech, kde nedostatek pracovníků znamenal, že v některých případech nebyl k dispozici noční úklid pokojů, a ve videostreamingu, kde docházelo k přetížení systému, protože více lidí zůstalo doma a snažilo se sledovat stejné pořady najednou.  

> > > > > Vše o inflaci čtěte zde < < < < <

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Polský Sejm (ilustrační foto)

Lukáš Kovanda: Varšava zvažuje zrušení „inflačních štítů“. S extra levnými nákupy v Polsku bude brzy konec

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme