Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nákupy na Vánoce začaly už v říjnu. Tržby v maloobchodu zrychlily na 5,6 procenta

nákupní centrum Palladium v Praze
Dušan Kütner / Newstream
Veronika Kudrnová
vku

Meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku v říjnu zrychlil na 5,6 procenta ze zářijových revidovaných 3,7 procenta, uvádí statistika Českého statistického úřadu. Vysokými tempy rostly tržby kamenných obchodů.

Reklama

 „V říjnu, kdy už z pohledu pandemické situace začalo v ČR pomalu přituhovat, se tržby v obchodech začaly opět zvyšovat. Svoji roli nejspíše sehrávaly obavy z rostoucích cen a nedostatku některého zboží na předvánočním trhu, a tak se zřejmě s přípravami na svátky letos začalo o něco dříve, komentoval čerstvou statistiku analytik ČSOB Petr Dufek. Proti letošnímu září se tržby očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 1,4 procenta.

„O solidní výsledek maloobchodu se se zčásti postaralo také letošní zrušení superhrubé mzdy, tedy vlastně snížení daně ze mzdy zaměstnanců, které nechává lidem v kapse více peněz právě pro osobní spotřebu,” uvedl Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

peníze, ilustrační foto

Inflace v tuzemsku požírá mzdu, příští rok tak bude nejhůře za skoro deset let

Vývoj průměrné mzdy v ČR, který sleduje Český statistický úřad, v letošním třetím čtvrtletí potvrzuje, že Češi si musejí „nechat zajít chuť“ na rapidní nárůst reálných výdělků v pásmu tří až více než šesti procent, na nějž byli čtvrtletí co čtvrtletí zvyklí před pandemií.

Přečíst článek

Největší růst tržeb vykázali obchodníci, kteří v loňském roce trpěli kvůli covidovým opatřením, kdy byl prodej v některých kamenných obchodech omezen a lidé tak nakupovali hlavně přes internet. „V letošním roce naopak tržby kamenných obchodů rostly vysokými tempy,“ uvedla vedoucí Jana Gotvaldová z ČSÚ. 

Reklama

Lockdown rozhodil statistiku

„Tržby obchodníků výrazně vzrostly. Nicméně jedná se hlavně o efekt nízké srovnávací základny z předchozího roku, kdy kvůli opatřením proti šíření koronaviru došlo k výraznému poklesu prodejů v kamenných prodejnách,“ dodal hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Návrat společenského života vedl k růst výdajů za oděvy, obuv, kosmetiku či sportovní zboží. Nejvýrazněji si tak proti loňsku polepšily prodejny oděvů a obuvi, oproti loňsku vzrostly téměř o 40 procent. Tržby internetových obchodů, které v posledních letech kralovaly s dvoucifernými meziročními přírůstky tržeb, v říjnu zpomalily růst na pouhá 3,7 procenta. „Tento údaj je však zkreslen vysokou srovnávací základnou z předchozího roku. Tehdy se uzavíraly kamenné prodejny a lidé začali masově nakupovat na internetu, proto v říjnu 2020 narostly tržby e-shopů o 31,5 procenta. To nám jasně ukazuje, jak uzávěry v ekonomice dokážou rozhodit statistická data,” doplnil Křeček.

>>>>>>Vše k inflaci čtěte zde<<<<<<

Zdaleka nejsilnější dynamiku tržeb ale vykázaly restauratéři a ubytovatelé, kteří se do celkového maloobchodu nepočítají, a kteří loni trpěli protiepidemickými opatřeními nejvíce. „Ubytovatelům meziročně rostly tržby o 241,9 procenta  a restauracím o 178,1 procenta. Ovšem i tak zůstaly jejich tržby výrazně pod úrovní dosaženou před pandemií: v porovnání s říjnem 2019 byly tržby restauratérů reálně nižší o 11,7 procenta a ubytovatelů o 37,7 procenta,” dodal Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

Naopak, zejména z důvodu mezinárodní čipové a logistické krize se notně zadrhávaly tržby v automobilovém segmentu. Z důvodu nedostatku aut na trhu se jejich prodeje meziročně propadly o takřka devět procent.   

Danuše Nerudová
video

Danuše Nerudová: Česko mrhá talenty. Už na základních školách

Druhým hostem pořadu Victory Club na newstream.cz je rektorka Mendelovy univerzity, předsedkyně důchodové komise a žena, o níž se čím dál více spekuluje, že by mohla kandidovat na prezidentku.

Přečíst článek

Po zklamání, jaké tržby předvedly v září, tak říjen dává o poznání lepší údaje. „Jde také o signál, že navzdory rostoucím obavám z pandemie, poklesu spotřebitelské důvěry a zrychleného tempa inflace české spotřebitele apetit neopouští a Vánoce, které jsou pro řadu obchodníků kruciální, by nemusely být katastrofou. Ve prospěch růstu spotřeby domácností hovoří i příznivá situace na trhu práce a solidní navyšování mezd,” řekl ekonom Komerční banky Michal Brožka. 

 

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme