Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nákupy na Vánoce začaly už v říjnu. Tržby v maloobchodu zrychlily na 5,6 procenta

nákupní centrum Palladium v Praze
Dušan Kütner / Newstream
Veronika Kudrnová
vku

Meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku v říjnu zrychlil na 5,6 procenta ze zářijových revidovaných 3,7 procenta, uvádí statistika Českého statistického úřadu. Vysokými tempy rostly tržby kamenných obchodů.

Reklama

 „V říjnu, kdy už z pohledu pandemické situace začalo v ČR pomalu přituhovat, se tržby v obchodech začaly opět zvyšovat. Svoji roli nejspíše sehrávaly obavy z rostoucích cen a nedostatku některého zboží na předvánočním trhu, a tak se zřejmě s přípravami na svátky letos začalo o něco dříve, komentoval čerstvou statistiku analytik ČSOB Petr Dufek. Proti letošnímu září se tržby očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 1,4 procenta.

„O solidní výsledek maloobchodu se se zčásti postaralo také letošní zrušení superhrubé mzdy, tedy vlastně snížení daně ze mzdy zaměstnanců, které nechává lidem v kapse více peněz právě pro osobní spotřebu,” uvedl Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank.

peníze, ilustrační foto

Inflace v tuzemsku požírá mzdu, příští rok tak bude nejhůře za skoro deset let

Vývoj průměrné mzdy v ČR, který sleduje Český statistický úřad, v letošním třetím čtvrtletí potvrzuje, že Češi si musejí „nechat zajít chuť“ na rapidní nárůst reálných výdělků v pásmu tří až více než šesti procent, na nějž byli čtvrtletí co čtvrtletí zvyklí před pandemií.

Přečíst článek

Největší růst tržeb vykázali obchodníci, kteří v loňském roce trpěli kvůli covidovým opatřením, kdy byl prodej v některých kamenných obchodech omezen a lidé tak nakupovali hlavně přes internet. „V letošním roce naopak tržby kamenných obchodů rostly vysokými tempy,“ uvedla vedoucí Jana Gotvaldová z ČSÚ. 

Lockdown rozhodil statistiku

„Tržby obchodníků výrazně vzrostly. Nicméně jedná se hlavně o efekt nízké srovnávací základny z předchozího roku, kdy kvůli opatřením proti šíření koronaviru došlo k výraznému poklesu prodejů v kamenných prodejnách,“ dodal hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Návrat společenského života vedl k růst výdajů za oděvy, obuv, kosmetiku či sportovní zboží. Nejvýrazněji si tak proti loňsku polepšily prodejny oděvů a obuvi, oproti loňsku vzrostly téměř o 40 procent. Tržby internetových obchodů, které v posledních letech kralovaly s dvoucifernými meziročními přírůstky tržeb, v říjnu zpomalily růst na pouhá 3,7 procenta. „Tento údaj je však zkreslen vysokou srovnávací základnou z předchozího roku. Tehdy se uzavíraly kamenné prodejny a lidé začali masově nakupovat na internetu, proto v říjnu 2020 narostly tržby e-shopů o 31,5 procenta. To nám jasně ukazuje, jak uzávěry v ekonomice dokážou rozhodit statistická data,” doplnil Křeček.

>>>>>>Vše k inflaci čtěte zde<<<<<<

Zdaleka nejsilnější dynamiku tržeb ale vykázaly restauratéři a ubytovatelé, kteří se do celkového maloobchodu nepočítají, a kteří loni trpěli protiepidemickými opatřeními nejvíce. „Ubytovatelům meziročně rostly tržby o 241,9 procenta  a restauracím o 178,1 procenta. Ovšem i tak zůstaly jejich tržby výrazně pod úrovní dosaženou před pandemií: v porovnání s říjnem 2019 byly tržby restauratérů reálně nižší o 11,7 procenta a ubytovatelů o 37,7 procenta,” dodal Jiří Pour, ekonom UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia.

Naopak, zejména z důvodu mezinárodní čipové a logistické krize se notně zadrhávaly tržby v automobilovém segmentu. Z důvodu nedostatku aut na trhu se jejich prodeje meziročně propadly o takřka devět procent.   

Danuše Nerudová
video

Danuše Nerudová: Česko mrhá talenty. Už na základních školách

Druhým hostem pořadu Victory Club na newstream.cz je rektorka Mendelovy univerzity, předsedkyně důchodové komise a žena, o níž se čím dál více spekuluje, že by mohla kandidovat na prezidentku.

Přečíst článek

Po zklamání, jaké tržby předvedly v září, tak říjen dává o poznání lepší údaje. „Jde také o signál, že navzdory rostoucím obavám z pandemie, poklesu spotřebitelské důvěry a zrychleného tempa inflace české spotřebitele apetit neopouští a Vánoce, které jsou pro řadu obchodníků kruciální, by nemusely být katastrofou. Ve prospěch růstu spotřeby domácností hovoří i příznivá situace na trhu práce a solidní navyšování mezd,” řekl ekonom Komerční banky Michal Brožka. 

 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme