Češi letos utratí za dárky ke Dni matek 410 milionů korun. Hlavně za květiny, šperky a kosmetiku
Na zítra letos připadá Den matek. Obchodníci, včetně e-shopů, proto registrují nebo ještě očekávají zvýšené tržby. A to zejména za květiny, šperky, kosmetiku a delikatesy a sladkosti. Češi letos v souhrnu za tyto dárky utratí 410 milionů korun, přibližně o 60 milionů korun více než loni. Za vyšší výdaje může zejména rapidní inflace, ale z menší části také popandemické otevření ekonomiky a související oživení spotřeby domácností.
Obchodníci v souvislosti se Dnem matek podle dlouhodobého průměru zaznamenávají u vybraného, jmenovaného zboží nárůst tržeb o zhruba deset procent nad normál. Svátek si ale připomíná jenom část obyvatel České republiky. Jiná část dává přednost Mezinárodnímu dni žen (MDŽ), který v posledních letech zažívá určitý „comeback“. Lidé si jej totiž dlouho spojovali s obdobím totality a „povinnými“ dary typu karafiátů nejrůznějším soudružkám.
Za umělecká díla loni sběratelé a investoři na tuzemských aukcích utratili rekordních 1,46 miliardy korun. Loňský obrat je nejvyšší v novodobé historii tuzemského aukčního trhu, komentuje výsledek šéfredaktor časopisu Artplus.cz Jan Stuchlík.
Strach z inflace. Češi se přetahovali v aukcích i o umění
Enjoy
Den matek byl naopak za totality upozaďován právě za MDŽ. Jeho velkou propagátorkou byla ještě před druhou světovou válkou Alice Masaryková, dcera Tomáše Garrigua Masaryka, prezidenta Osvoboditele, jehož komunisté zrovna „nemuseli“. V některých rodinách si však Den matek, připadající na druhou květnovou neděli, připomínali i v době komunismu. Tradici se tedy zcela zpřetrhat nepodařilo a po roce 1989 se výrazněji obnovila.
Z hlediska obchodníků je ovšem stále výnosnější Mezinárodní den žen. Z tabulky níže plyne, že Den matek je pro ně až sedmý nejvýnosnější svátek či jinak významný den. Žebříčku suverénně vévodí Vánoce, před Dnem matek se ale umisťují třeba Dušičky nebo Valentýn.
Velikonoce 2022 budou suverénně nejdražší v historii. Důvodem je všeobecná inflace, jež se kromě energií či bydlení začíná silně projevovat také v případě další nezbytné položky, totiž potravin.
Lukáš Kovanda: Letošní Velikonoce budou pro Čechy suverénně nejdražší. Pořád ale utratí míň než Poláci
Názory
TOP 10 svátků, které letos vydělají obchodníkům v ČR nejvíce peněz?
| svátek | za co se hlavně útrácí | útrata na osobu (v Kč) | celkem (v mld. Kč) |
| Vánoce | dárky, stromeček, cukroví, kapr, alkohol | 9000 | 60 |
| Silvestr | potraviny, alkohol, pyrotechnika | 1700 | 15 |
| Velikonoce | dárky, beránek, čokoládoví zajíčci, alkohol | 900 | 8 |
| Dušičky | věnce, svíčky | 120 | odhad neexistuje |
| MDŽ | květiny, bonboniéry | stovky | odhad neexistuje |
| Valentýn | květiny, šperky | stovky (lidé do zhruba 35 let) | odhad neexistuje |
| Den matek | květiny, šperky, kosmetika | stovky | 0,41 |
| Mikuláš | dárky pro malé děti, kostýmy | v řádu nižších stovek (rodiny s dětmi) | odhad neexistuje |
| Halloween | alkohol, kostýmy | v řádu vyšších stovek (hlavně mladí, cizinci) | odhad neexistuje |
| Sv. Patrik | alkohol | v řádu nižších stovek (hlavně mladí, cizinci) | odhad neexistuje |
Autor je hlavním ekonomem Trinity Bank a členem Národní ekonomické rady vlády (NERV)
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.