800 milionů do státní kasy měsíčně. Vláda chce od léta vrátit spotřební daň z nafty

Vláda rozhodla o návratu spotřební daně z nafty na původní hodnotu 9,95 koruny za litr. V návrhu novely zákona o spotřebních daních navrhuje, aby se tak stalo od poloviny roku. V současnosti je daň nižší o 1,50 koruny na litr, úleva měla původně platit do konce roku. Návrat sazby na původní hodnotu se nelíbí dopravcům.
„Situace se ale změnila k lepšímu a cena nafty výrazně klesla,” řekl v Brně novinářům ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Návrat sazby daně by podle ministerstva financí znamenal přínos státnímu rozpočtu 727 milionů Kč za každý měsíc a o dalších 73 milionů Kč každý měsíc vylepšený rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury.
Nafta v Česku už stojí i 29,90 koruny za litr. A půjde ještě dolů. Obrovské zlevnění je ale podle ekonoma Lukáše Kovandy výsledkem toho, že do EU stále proudí ruská ropa, a to přes země typu Číny, Singapuru či Turecka, kterým se přezdívá „pračky špinavé ruské ropy“.
Pračky špinavé ruské ropy jedou naplno. Češi tak tankují litr nafty i pod třicet korun
Money
„V současnosti atakuje cena nafty třicetikorunovou úroveň. Když vláda přijímala sníženou úroveň spotřební daně, přesahovala cena nafty 44 korun. Na to musíme i v souvislosti se zadlužením státu reagovat,” uvedl Kupka.
Nafta v Česku dramaticky zlevňuje. Včera se litr prodával za 33,86 koruny, tedy o skoro 16 korun levněji než loni v březnu.
Lukáš Kovanda: Vláda by mohla už od července zvýšit daň z nafty. Ministři to nevylučují
Názory
Vláda navrhuje, aby se daň vrátila na původní hodnotu od poloviny roku, vyplynulo z ministrova vyjádření. Z litru benzinu se před úpravou odváděla daň 12,84 koruny a u nafty 9,95 koruny. Kupka připomněl, že teď záleží na jednání v Poslanecké sněmovně.
Dopravci protestují
„Hlavním důvodem dřívějšího návratu k původní sazbě daně je výrazný pokles ceny motorové nafty pro řidiče v České republice, která byla v dubnu jednou z nejnižších v celé Evropské unii. V kontextu hledání úsporných opatření v rámci konsolidačního balíčku tímto krokem o jednotky miliard vylepšíme hospodaření státního rozpočtu už letos,” uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).
Zvýšení sazby spotřební daně z nafty na původní hodnotu se nelíbí dopravcům. Podle sdružení Česmad Bohemia české dopravce opět připraví o jejich konkurenceschopnost. Nižší daň, která platí od loňského června, měla zajistit srovnání konkurenčního prostředí například s Polskem. Od loňského června do září byla snížená také daň za benzin. Podle sdružení by mohlo být řešením zavedení tzv. profesionální nafty, z níž by její část stát vracel dopravcům.
„S dopravci jsme v kontaktu a chceme z jejich požadavků naplnit maximum. Zároveň ale musíme odpovídat na zvyšující se zadlužení Česka. Jsem přesvědčený, že dopravci budou schopni konkurovat stejně jako před ruskou invazí na Ukrajinu a dramatickým vychýlením cen pohonných hmot,” dodal Kupka. Podle něj návrat sazby daně znamená do státního rozpočtu až 800 milionů korun měsíčně. „To je pro stát významná suma. V současnosti je cena pohonných hmot v Česku jedna z nejnižších v Evropské unii, takže tohle rozhodnutí neohrozí mobilitu české veřejnosti,” dodal.
Nafta vytrvale od února zlevňuje, vyplývá z údajů společnosti CCS. Průměrná cena nafty minulý týden činila 33,27 koruny. Za naftu nyní motoristé platí zhruba o 11,5 koruny za litr méně než loni v dubnu.
Vše o inflaci
Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.
Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.