Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zoufalé ekonomické vyhlídky. Mladí Američané paradoxně utrácejí za luxus

Lidé před obchodem Louis Vuitton
ČTK / AP
 ČTK

Generace Z v zoufalství ze svých ekonomických vyhlídek utrácí za luxusní předměty, jako je třeba vintage kabelka od francouzské značky Chanel. Lidé narození od poloviny devadesátých let 20. století do roku 2010 nevěří, že si někdy budou moct koupit dům, pořídit děti nebo spořit na důchod. Takové drobné radosti jim alespoň přinášejí okamžité uspokojení, píše agentura Bloomberg.

Reklama

Na čem vlastně záleží, říkala si 24letá Nia Hollandová, když utratila 2500 dolarů za vintage kabelku Chanel, a vyčerpala tak své úspory. Na postgraduálním studiu si přivydělávala trochu peněz výzkumem. Věděla, že by své peníze mohla utratit lépe, ušetřit je nebo investovat. Koupě luxusní kabelky z jehněčí kůže s 24karátovým řetízkem jí ale zlepšila náladu.

"Ekonomika nestojí za nic, globální oteplování, neustálé politické a sociální nepokoje na celém světě," říká Hollandová, kterou rodina finančně podporuje na doktorátu z pedagogiky a psychologie na Michiganské univerzitě. "Je prostě jednodušší utrácet peníze za věci, které vám přinesou okamžité uspokojení," dodává mladá žena.

Zlá doba

Když se lidé ocitnou v ekonomicky nejisté situaci, obvykle začnou omezovat výdaje. Mladší generace ale stále častěji dělají pravý opak, protože si myslí, že jejich finanční budoucnost je odsouzena k zániku, ať se děje, co se děje. Dosažení velkých finančních cílů jim totiž komplikují vyšší dluhy za studentské půjčky, vyšší životní náklady a změny na trhu práce.

"Je to způsob, jak se s tou situací vyrovnat - i když ne ten nejzdravější," říká Courtney Alevová, finanční poradkyně ze společnosti Credit Karma.

Reklama

Bez úspor

Tento fatalistický přístup k utrácení ale není zdaleka nový. Profesor ekonomie Stephen Wu z Hamilton College ve státě New York publikoval v roce 2004 výzkum, kde uvádí, že ti, kteří mají pocit, že v jejich finančním úspěchu hrají významnou roli štěstí a další vnější faktory, méně často spoří. Ekonom tvrdí, že pocity fatalismu a protichůdné výdajové návyky se v posledních letech staly běžnějšími, zejména po pandemii a velké recesi. Tehdy si lidé začali uvědomovat, že velkou část svých úspěchů a neúspěchů nemohou ovlivnit, říká Wu.

To je i případ 26letého Adriana Siegy, který nedávno utratil poslední úspory, aby si koupil napodobeninu kabelky Burberry, která se objevila v populárním seriálu HBO Boj o moc.

Siega se v roce 2019 přestěhoval z Filipín do New Yorku s cílem dostat se na vysokou školu, najít si práci a koupit si dům. Postupem času však cítil, že se mu sny o vlastním bydlení vzdalují. I když doufá, že letos konečně nastoupí na vysokou školu, stále žije u své matky, která ho finančně podporuje.

Násobné zdražení bytů

„Před třiceti lety stál byt v Elmhurstu 90 tisíc dolarů a teď je to 400 tisíc za jednu místnost; to je šílené,“ říká Siega, který pracuje jako asistent osobní péče. Zatím se tedy soustředí na to, co "momentálně potřebuje" - jako jsou přípravky na péči o pleť, námořnický kabát a padělaná kabelka Hermès Birkin Gold Togo za 1088 dolarů.

Podle 27leté Marii Melchorové, která vytváří obsah zaměřený na finanční vzdělávání pro generaci Z na sociální síti TikTok, se nákladné nákupy mohou jevit jako chyba. Pokud se však člověk vzdal snu o životě na předměstí s dětmi, nemusí to být nutně pravda. V příspěvku na tiktoku s více než 1,8 milionu zhlédnutí říká absolventka Yaleovy univerzity, že když se starší lidé ptají, jak si mladí lidé mohou dovolit věci, které si oni sami nikdy nekoupí, je to podle ní proto, že si prostě nic jiného dovolit nemohou.

Nákup v sekáči již není ostuda, ale trend, říká majitel prodejny oděvů z druhé ruky

Zajímavostí konce loňského roku bylo dle oslovených provozovatelů pražských second handů výrazné zvýšení poptávky před Vánocemi. „Prodáváme jen neobnošené zboží, které dovážíme od různých spolupracovníků ze západu Evropy. Zákazník tak u nás může získat i značkové zboží za čtvrtinu původní nákupní ceny v obchodě, a navíc se jako vánoční dárek hodí,“ uvedl spolumajitel prodejny v pražské Štěpánské ulici. Lidé totiž kvůli zdražování začali šetřit i na jinak rozhazovačných svátcích a zejména mladí hledali výhodné nákupy.

Přečíst článek

Francouzi šetří, pijí méně šampaňského

Francouzi pijí po boomu z předchozích let méně šampaňského. Výrobci loni dodali na domácí trh nejméně lahví šumivého moku z kraje Champagne od roku 1985. Podle agentury Bloomberg je to další příznak slábnoucího trhu s luxusním zbožím.

Přečíst článek

 

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Donald Trump

Trump chystá větší deficit než Harrisová a daňově zvýhodnit nejbohatší Američany

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme