Vedra k padnutí dělají z lidí zloděje. V Japonsku zmizí ročně tisíce klimatizací

Z budov ve východním Japonsku loni ve velkém mizely venkovní klimatizace, které zloději kradli kvůli vedrům nebo cenným součástkám. Napsal to web deníku Asahi šimbun. V celém Japonsku bylo loni odcizeno 3397 chladicích jednotek.
Národní policejní agentura zaznamenala zvyšující se počet krádeží v regionu Kantó na ostrově Honšú, který tvoří sedm prefektur včetně metropolitní oblasti Tokia. Všimla si také rozdílů mezi venkovem a městy: zatímco v prefektuře Ibaraki zmizelo 594 a v sousední prefektuře Saitama 563 venkovních klimatizací, v Tokiu postrádali 60 těchto zařízení. To podle policie dokazuje, že se pachatelé vyhýbají městským oblastem, kde by mohli být nápadnější.
Zloděje k činům podle policie motivují dvě věci: kromě prodávání ukradených zařízení na černém trhu lidem, kteří se snaží přežít letní vedra, za krádežemi stojí rostoucí ceny mědi, z níž jsou trubky obsažené ve venkovních klimatizacích.
Policie podezřelým složitě prokazovala vinu, protože pachatelé většinu zařízení rozebrali na součástky, čímž prakticky zmizely všechny důkazy. Pokud ale odcizené klimatizace přece jenom našla, nemohla je vrátit majitelům, kteří si obvykle nezapisovali sériová čísla ani čísla modelů.
Policisté ve městě Čóši v prefektuře Čiba proto přišli s metodou, jak provinilce odhalit. Na klimatizace začali lepit odolné, křiklavě žluté nálepky s výrobními čísly a místem původu, podle kterých se pak snáze mohl najít jejich majitel.
Letos v dubnu se dostavily první výsledky, když policista na vrakovišti v nedalekém městě Asahi objevil v hromadě dosloužilých klimatizací tu z Čóši. Vyšetřovatelé z činu podezírali 65letého nezaměstnaného muže, který už měl na kontě odcizení jiné klimatizační jednotky, pro nedostatek důkazů jej ale museli propustit. V květnu ho nicméně zatkli znovu kvůli podezření z krádeže jiného zařízení.
„Důmyslná opatření zavedená našimi policisty přinesla ovoce. I nadále ale lidem doporučujeme, aby si dávali pozor,“ uvedl představitel policejní stanice v Čóši.
To, že velká vedra přinášejí ekonomické ztráty v zemědělství, snižují produktivitu práce zaměstnanců v nechlazených provozech nebo zvyšují nemocnost a úmrtnost zejména mezi staršími a chudšími lidmi, není nic nového. Vědci však přinášejí i další, nečekaná zjištění, s nimiž nikdo nepočítal.
Horko překvapuje: komplikuje plození dětí
Zprávy z firem
Vysoká poptávka po klimatizacích, ochlazovačích vzduchu a ventilátorech, která začala s příchodem extrémních teplot, stále trvá. Například na on-line srovnávači Heureka.cz je zájem o mobilní klimatizace za posledních 30 dní více než čtyřnásobný, v případě ochlazovačů vzduchu i pětinásobný. Vyplývá to z informací prodejců. Někteří obchodníci u části klimatizací, ochlazovačů vzduchu a ventilátorů hlásili tento týden na svých webech vyprodání skladových zásob či upozorňovali na delší dobu dodání.
Mnohonásobný zájem a místy vyprodáno. Češi se vrhli na klimatizace
Zprávy z firem
Pokračuje Inventura 2024 na byznysovém portálu Newstream.cz. Jako dárek svým čtenářům postupně zveřejňujeme nejúspěšnější rozhovory, které jsme letos vydali. Doposud jste si je mohli celé přečíst pouze v tištěných magazínech Newstream CLUB. Na Druhý svátek vánoční nabízíme rozhovor s úspěšným koučem Marianem Jelínkem. „Myslím, že žijeme v době, která je zlomová. Poprvé jako lidská společnost žijeme v dostatku. Dosud jsme žili v nedostatku, pořád jsme odtlačovali nějaké negace. Měli jsme hlad, byla nám zima, netekla teplá voda, neměli jsme léky. Negace už neodtlačujeme, žijeme v době nadbytku,“ říká Marian Jelínek.
Marian Jelínek: Žijeme v době nadbytku, ale šťastnější nejsme
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.