Vapování i sáčky pod ret. Každý pátý český teenager jede v nikotinu, ukázala studie

Tabákový průmysl podle Světové zdravotnické organizace oslovuje mládež cíleně pomocí příchutí, designu svých výrobků a klamavého marketingu.
Polovina mladých Čechů podle průzkumu Státního zdravotního ústavu (SZÚ) loni užívala výrobky s nikotinem, v celé populaci třetina. Roste popularita elektronických cigaret a nikotinových sáčků, za pět let se podíl jejich uživatelů zhruba ztrojnásobil. Více než čtvrtina mladých nejméně jednou měsíčně kouří klasické cigarety. Téměř každý sedmý Čech pil loni denně či obden alkohol, alespoň jednou týdně přes 40 procent respondentů. Vyplývá to z Národního výzkumu o užívání tabáku a alkoholu v České republice, který dnes zveřejnil Státní zdravotní ústav (SZÚ).
„V České republice užívá nikotinové výrobky více než každý pátý patnáctiletý,“ uvedla vedoucí Kanceláře Světové zdravotnické organizace (WHO) v České republice Zsofia Pusztaiová. Tabákový průmysl podle ní mládež oslovuje cíleně pomocí příchutí, designu svých výrobků a klamavého marketingu.
„Ze statistik vyplývá, že mladí nejčastěji sahají po takzvaně moderních výrobcích s nikotinem, především po e-cigaretách a nikotinových sáčcích,“ uvedla ředitelka SZÚ a hlavní hygienička Barbora Macková. Výzkum SZÚ zadal na reprezentativním vzorku z hlediska věku, pohlaví a regionální příslušnosti, respondentů bylo 1809.
Bezpečná náhrada cigaret? Ne tak docela
Alternativy neobsahují hořící tabák, nenesou tak vysoké riziko vzniku rakoviny plic jako klasické cigarety. Nejsou ale bez zdravotních rizik. „Mnoho lidí stále věří, že elektronické cigarety, nikotinové sáčky nebo zařízení na zahřívaný tabák představují bezpečnou náhradu klasického kouření. Tyto výrobky ale rozhodně nelze označit za bezpečné,“ sdělila vedoucí Centra podpory veřejného zdraví SZÚ Anna Niklová.
Kromě závislosti na nikotinu, která může být kvůli rozdílnému dávkování silnější než u cigaret, lékaři varují před vlivem nikotinu například na zdraví srdce a cév nebo mozek dospívajících. „Nikotin je vysoce návyková látka, která negativně ovlivňuje vývoj mozku mladistvých. Vystavení nikotinu v raném věku může vést k problémům s učením, pozorností a rozhodováním, což má dlouhodobé důsledky pro kognitivní a behaviorální vývoj,“ doplnila ředitelka Macková.
Cigarety, doutníky i vodní dýmky
Průzkum ukázal, že loni 22,4 procenta české populace starší 15 let kouřilo tabákové výrobky, tedy cigarety, doutníky nebo dýmky včetně vodních. Mezi mladými do 24 let to bylo více než 27 procent. Zatímco mezi lety 2012 až 2019 podíl kuřáctví v této skupině klesal, v posledních dvou letech jsou znovu věkovou skupinou, kde je kouření nejčastější.
Elektronické cigarety loni užívalo 13,9 procenta populace, před pěti lety jich bylo méně než pět procent. Téměř devět procent lidí je loni užívalo denně. Mezi mladými je kuřáků elektronických cigaret více než čtvrtina. Přes 41 procent uživatelů elektronických cigaret zároveň kouří i cigarety klasické, 35 procent jsou bývalí kuřáci a více než pětina před začátkem užívání elektronických cigaret nikdy nekouřilo.
Výrobky se zahřívaným tabákem užívalo loni 5,3 procenta dotázaných, o pět let dříve to bylo 3,2 procenta. Denně po nich sahá 3,6 procenta populace, častěji ženy než muži. Nejvíc uživatelů spadá do věkové kategorie 15 až 24 let, tvoří 9,5 procenta uživatelů zahřívaného tabáku.
Nikotinové sáčky loni užívalo 4,9 procenta oslovených, více než polovina z nich denně. Ve skupině mladých do 24 let denní užívání přiznalo 8,6 procenta uživatelů. Od roku 2020, kdy se výrobek v průzkumu objevil poprvé, se podíl uživatelů téměř ztrojnásobil a denních uživatelů je více než čtyřnásobek.
Méně kuřáků je mezi abstinenty
Podle odborníků spolu často souvisí kouření a pití alkoholu. Mezi abstinenty je kuřáků méně než v běžné populaci, mezi umírněnými uživateli alkoholu je kuřáků pětina, mezi rizikově pijícími alkohol více než třetina a mezi škodlivě pijícími přes 48 procent. Průzkum také potvrdil dlouhodobý trend vysokého spotřeby alkoholu v ČR v mezinárodním srovnání.
Pravidelné pití denně či obden udávalo v průzkumu 14,5 procenta respondentů, zhruba stejně jako v posledních dvou letech. V roce 2020 to bylo 19,8 procenta. Více než 40 procent respondentů pilo alespoň jednou týdně, žen 25 procent a mužů 44 procent.
Přibývá ale i celoživotních abstinentů, zatímco v roce 2014 deklarovalo celoživotní abstinenci 12,9 procenta respondentů, loni to bylo 18,1 procenta. Abstinovalo 22 procent žen a 13,9 procenta mužů. Nejčastějším důvodem celoživotní abstinence byla snaha o zdravý životní styl, u vynechání alkoholu v posledním roce zdravotní důvody. Zhruba desetina osob uváděla jako důvod problémy s pitím u člena rodiny.
Česká republika patří z hlediska počtu kuřáků k zemím s vyšší spotřebou nikotinu. Zvyšování spotřební daně ani výstrahy na krabičkách příliš nezabírají. Počet kuřáků v Česku sice klesá, ale velmi zvolna. „V rozhodování, zda člověk začne kouřit, je nejdůležitější edukace, která potenciální zájemce od kouření odradí či stávajícím kuřákům ukáže alternativní možnosti,“ říká Stanislav Hladík, šéf vnějších vztahů a komunikace Japan Tobacco International, která na trh dodává cigarety značek Camel, Winston a zahřívaný tabák Ploom X.
Nikotin tu s námi bude dál. Jen je otázkou, v jaké podobě, říká ředitel vnějších vztahů a komunikace JTI
Zprávy z firem
Společnosti Philip Morris ČR, která je předním výrobcem a prodejcem tabákových výrobků v zemi, loni meziročně vzrostly tržby bez spotřební daně a DPH o pět procent na 21,6 miliardy korun.
Češi kouří méně. Philip Morris ČR přesto loni zvýšil tržby
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.