Trumpova cla přilákala zákazníky do sekáčů. Prodejci módy z druhé ruky mají žně

Téměř 10 tisíc zájemců o módu se letos sešlo v Georgii, aby na veletrhu ThriftCon v Atlantě nakoupili a prodali oblečení z druhé ruky v hodnotě zhruba milionu dolarů. Je to velký posun zájmu oproti první vintage pop-up akci společnosti, která se konala na parkovišti v Denveru v roce 2018.
ThriftCon , který se v USA stal největším "bleším trhem" s použitou módou, přilákal v roce 2024 na své různé akce 40 tisíc návštěvníků a očekává, že letos se toto číslo zdvojnásobí, jelikož ceny nového oblečení rostou kvůli inflaci a clům prezidenta Donalda Trumpa . V roce 2025 organizátoři rozšiřují svou nabídku o 10 pop-up trhů ve galeriích a koncertních sálech po celých USA a také chystají premiéru v Londýně.
„Pokud je móda stále dražší dává smysl, že recyklované, udržitelné a starší věci jdou na odbyt,“ říká pro agenturu Bloomberg prodejce Blake Adams, který také provozuje vintage obchod v Alabamě, „
Kupující ke svému zájmu uvádějí, že se snaží udržet obnošené oblečení při životě, jiní chtějí ušetřit peníze. Mnozí z nich jako důvody pro výběr použitých alternativ uvádějí klesající kvalitu dnešního oblečení a rostoucí ceny.
Evropská unie nezahálí a zavádí odvetná opatření za včerejší zavedení nových 25procentních amerických cel na surovou ocel a hliník a produkty z nich, dohromady uplatněná na zhruba 150 miliard dolarů ročního dovozu. Světovou obchodní válku tak EU stupňuje, přestože podle Bruselu nakonec poškodí řadového spotřebitele. Trump ale nelení. A chystá odvetu za odvetu.
Lukáš Kovanda: Brusel stupňuje obchodní válku. Evropanům podraží whisky a motorky
Názory
Někteří prodejci na svých stáncích utrží za akci až 15 tisíc dolarů a prodávají vše od pokladů z levných obchodů až po značkový streetwear. Jeff Ross , hudebník, který v 90. letech navrhoval ikonická trička pro kapely jako Mudhoney, the Fluid a Nirvana, například prodal svou sbírku vintage triček, aby si uskutečnil sen o životě v Japonsku.
„Na takových akcích seženete kousky, které byste nikde jinde nesehnali,“ řekl k trhům s použitou módou pro Bloomberg Braxton Kennedy, osmnáctiletý student, který prodává své úlovky. „Není to tak dávno, co jsem si koupil mikinu s kapucí za 6 dolarů a pak jsem ji prodal za 65 dolarů.“
Podobné akce se konají, byť ve výrazně menším měřítku i v Česku. "Obcházím sekáče a pečlivě vybírám zajímavé oblečení. Někdy dokážu na vintage bazaru prodat košili, kterou jsem v pořídil za stovku, prodat i za pět set," popisuje obdobný obchodní model student Ondřej Suchý, s tím, že se jedná o zábavný přivýdělek a rámci jeho módního koníčku.
Ještě předtím, než americká celní politika zvýšila ceny oblečení, poptávka po secondhandu prudce rostla. Americký trh s použitým oblečením vzrostl v roce 2024 o 14 procent, tedy pětkrát rychleji než celý maloobchodní trh s oblečením. Očekává se, že do roku 2029 dosáhne 74 miliard dolarů, uvádí internetový obchod s konsignačním zbožím ThredUp Inc.
Spojené státy a Čína se dohodly na 90denním pozastavení většiny cel, uvedl po víkendovém jednání v Ženevě americký ministr financí Scott Bessent.
Klid mezi USA a Čínou? Země si dají pauzu ve výběru cel
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.