Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Supermarkety degradovaly prosecco. Nejlepší vinaři se názvu raději vzdali

vesnice Cartizze v oblasti DOCG Prosecco
https://www.visitproseccohills.it/
Zdeněk Pečený

Ne každé Prosecco musí stát do stovky, mít šroubovací uzávěr a pocházet ze supermarketu. Takové Prosecco vytáčí producenty kvalitnějšího a dražšího Prosecca do běla, protože podle nich degraduje jméno tohoto oblíbeného šumivého alkoholu. Někteří z nich už kvůli tomu z lahví odstranili nápis Prosecco.

Reklama

Nejsou si rovni

Prosecco se v posledním desetiletí dočkalo raketového nárůstu popularity. Celková produkce v roce 2022 přesáhla 638 milionů lahví v hodnotě tří miliard eur, což z něj dělá největší segment výroby šumivých vín na světě. Aby šumivé víno mohlo nést pojmenování Prosecco, musí pocházet z oblastí Veneto či Friuli Venezia Giulia.

Existují tři apelace, tedy úrovně kvality Prosecca. DOC, DOC – Treviso a DOCG. Poslední značí nejkvalitnější Prosecco a je zároveň nejvyšší apelací pro jakékoliv italské víno. Oblast DOCG loni vyprodukovala 104 milionů lahví, tedy zhruba šestinu všeho Prosecca na trhu. DOCG Prosecco pochází výhradně z vinic na strmých svazích a hrozny tak musejí být sklízeny ručně.

Beze jména

Odvrácenou stranou obrovského světového úspěchu je, že Prosecco se stalo pojmem levného a šumivého vína, které je nekomplikované. Pravdou je, že ne všechna Prosecco jsou stejná. A to především pro výrobce v oblasti DOCG, protože masově vyráběné levné Prosecco ze supermarketů degraduje jméno Prosecco. „Ano, je to problém,“ přiznává Evelyn Carrer z rodinného vinařství La Tordera sídlícího v obci Vidor, samotném srdci regionu DOCG, kde sídlí řada kvalitních vinařství. „Zákazníky je potřeba vzdělávat,“ dodává Carrer.

Před několika lety dokonce někteří výrobci kvalitního Prosecca kvůli tomu dokonce přestali používat jméno Prosecco.

Stojí to za to?

Nejdražší a nejoceňovanější Prosecco pochází z kopce Cartizze, na jehož stráních si 107 hektarů vinic dělí na 140 vinařů. Mezi ně patří tak i Tordera. Zakladatel vinařství, Bepi Vettoretti, tam ve 20. letech minulého století zasadil první kusy vinné révy.

La Tordera, které je pojmenované po ptákovi, který na podzim hledal na vinicích něco k jídlu, se ráno chlubí svojí snahou snižovat svoji uhlíkovou stopu, což zatím mezi vinařstvími není automatické. Vinařství si namísto generických lahví nechalo vytvořit lahve s vlastním logem, které jsou lehcí než ty standardní a jsou vyrobené z recyklovaného skla.

Ve srovnání s jinými prémiovými šumivými víny, například francouzským šampaňským či italskou Franciacortou, nabízí DOCG Prosecco kvalitu za rozumnou cenu. V obci Vidor vinařství jako La Tordera ráda prodají kolemjdoucím Prosecco za cenu okolo 12 eur. V Česku se jejich ceny pohybují zhruba o 20 procent výše.

Tato cenová dostupnost umožňuje restauracím, barům a vinárnám větší flexibilitu při začleňování vyšší třídy do své nabídky vín po sklečničce. Ve srovnání například se šampaňským nebo Franciacortou, které se cenou většinou vymykají typickému vínu po skleničce, s DOCG Prosecco dokonale hodí k rozlévání a také k párování k degustačním menu.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme