Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ráno dělá den! Snídaně do značné míry nahradily byznys obědy

Ráno dělá den! Snídaně do značné míry nahradily byznys obědy
Darina Křivánková / Newstream
Darina Křivánková

Ještě před pár lety by napadlo jít na snídani do kavárny jen pár výstředníků. Dnes patří snídaně v bistrech a kavárnách k největším trendům současné gastronomie. Snídaně prověřilo i covidové období, kdo na ně vsadil, má dnes spoustu práce. Před leckterým snídaňovým podnikem stojí – logicky hlavně o víkendu – fronta. Proč nás tak baví snídat v kavárnách? A co si nejčastěji dáváme?

Reklama

Na začátek bych připomněla větu gastronomické autority, Lukáše Hejlíka, která zazněla v článku o trendech v gastronomi po cividu: „Pojďme si už na rovinu přiznat, že na snídaních se dneska vydělává víc než na večeřích.“

Důvodů, proč dnes snídaně tak frčí, je spousta, třeba ten, že snídaně se dobře fotí na Instagram, zatímco během večeře v přítmí a pod umělým osvětlením pořídíte fotku na sociální sítě mnohem hůř. Zní to jako marginálie, ale i tenhle aspekt se v součtu projeví, zkuste se podávat na instagramové účty influencerů, rozhodně tam najdete spoustu vajec Benedikt, omelet, lívanců a vaflí. Snídaňová bistra a kavárny také zapadají mezi monotematické koncepty, jimž se teď daří. Vyhrává ten, kdo se zaměří na jeden produkt, který lze dobře variovat. 

Snídaně místo byznys obědů

Hejlík přihazuje další argumenty: „Taky se změnil rytmus toho, jak pracujeme, spousta lidí nemusí být v osm ráno v kanceláři. Případně si ten kancl udělá přímo v kavárně. Snídaně do značné míry nahradily byznys obědy a jsou více uvolněné než večeře.“ 

Náš mozek je také nastavený na to, že za snídani bychom měli utratit méně než za oběd či večeři. Je to ale jen pocit, za snídani se dají utratit docela solidní peníze, pořád to ale nebudou čtyřmístné částky jako za luxusní večeři. 

Culinary Cinema

Culinary Cinema: Když se spojí gastronomie a umění, je to zážitek na druhou

Výborné jídlo a k tomu navíc zážitek – večeře v netradičním prostředí nebo ve speciálních souvislostech patřily v době předcovidové k vyhledávaným atrakcím. Pak logicky zmizely. Dnes se tento trend, v němž se snoubí gastronomie s uměním či designem opět vrací. Díky za to!

Přečíst článek

Snídaně je menší jídlo, případně se dá z několika malých jídel poskládat a tahle pestrost je velmi atraktivní. Malá snídaňová jídla skýtají pro šéfkuchaře velkou příležitost ke kreativitě, je to ideální zadání: máte jasné mantinely, ale současně dostatek volnosti. Leckde pořád jedou avokádové tousty, nic proti nim, ale velká paráda se dá udělat i z lokálních surovin a méně ohraných receptur. 

Moc mě baví snídaňové kreace brněnského Egga, croissanty s míchanými vejci a lanýžem z pražského Café Savoy, snídaňové novinky v Kro Coffee, dobroty z pražského bistra Etapa nebo nový snídaňový lístek kavárny Masná 130 v Českém Krumlově, který jsem měla tu čest vymyslet a nacvičit se zdejším talentovaným týmem.

Hodně řemeslné práce

Opravdu dobrá snídaně, kvůli které se vyplatí vstát z postele a vyrazit ven, v sobě skrývá hodně řemeslné práce. Někdy až příliš. Třeba vejce Benedikt, které jsou stále hitem v mnoha kavárnách, jsou velmi pracná záležitost. Když to chcete udělat poctivě a správně, musíte upéct anglické muffiny, připravit ztracená vejce, opéct šunku a hlavně udělat holandskou omáčku. 

Dohromady je to dokonalá kombinace, která ale minimálně na 15 minut zcela zaměstná jednoho zkušeného a zručného kuchaře. Pokud jich nemáte v kuchyni víc, nemůžete si dovolit vejce Benedikt zařadit na menu. Leda byste sáhli ke zkratkám, které sice nejsou zakázané, ale na výsledku se projeví – třeba dopředu připravená vejce či omáčka. 

Brunch se stal emirátským fenoménem za pár tisíc korun

Sobotní brunch je v Dubaji a v Abú Dhabí něco jako instituce. Oblíbený je především u západních cizinců žijících ve Spojených arabských emirátech, ale i u turistů.

Přečíst článek

Největší umění tedy je vymyslet takovou snídani, která bude hostům stát za cestu do kavárny, ale zároveň se na ní neutaví personál. Měla by to být snídaně, kterou si doma neuděláte, protože nemáte tolik kuchařského umu, přístup k surovinám nebo tolik času. Případně všechno dohromady. 

Součástí snídaňového rituálu je i káva, což je další důvod k cestě do kavárny a další důvod, proč často nesnídáme doma: chceme kvalitní kávu připravenou profesionálem. A k tomu třeba ještě sklenku prosecca nebo koktejl mimóza. 

To už se dostáváme do velmi relaxované roviny, která je na hony vzdálená misce s jogurtem a vločkami spěšně zhltnuté mezi ranní hygienou a vypravováním dětí do školy. Ano, pomalé snídaně v kavárnách souvisí s pomalejším životním stylem, který si ordinuje stále více lidí. Někomu to může připadat jako marnotratnost, ale všechno je otázkou priorit. Čím víc lidí si bude myslet, že je fajn utrácet peníze za snídaně v kavárnách a bistrech, tím víc to prospěje české gastronomii.

Lukáše Hejlíka můžete aktuálně vidět v sérii z produkce HBO Max Spolu a hladoví, kde s dceru Klárou putuje po republice a objevuje atraktivní místa a skvělé jídlo.

Lukáš Hejlík: Autentická a jednodušší. Taková gastronomie má budoucnost

Pokud má někdo přehled o tom, co se děje na české gastronomické scéně, tak je to Lukáš Hejlík. Autor Gastromapy, podcastů 111 a Velká žranice, a také knih 356 a 555, podle nichž cestují lidé po republice za dobrým jídlem a za zážitky. Mluvili jsme spolu o tom, jak se gastro proměnilo po covidovém útlumu a jaké trendy toto období přineslo.  

Přečíst článek

Nejdřív grilovali kuřata. Teď je značka Kro katalogem gastronomických trendů

Kdybychom chtěli najít někoho, kdo čítankově reprezentuje aktuální gastronomické trendy, byly by to podniky pražské značky Kro. Jsou čtyři, jsou úspěšné a velmi populární, a podle zakladatele Vojtěcha Václavíka už další přibývat nebudou: „Tak, jak Kro teď vypadá, je kompletní.“ V čem je kouzlo Kro, a jaké trendy se tu mění na velmi příjemnou, chutnou a voňavou realitu?    

Přečíst článek

Chutě, vůně a trendy v gastronomii pro vás na Newstreamu objevuje Darina Křivánková. Další inspiraci kam zajít najdete zde

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Když se novinářka rozhodne otevřít bistro: Host na prvním místě

Přečíst článek
Chleba

Když se novinářka rozhodne otevřít bistro: „A nemáte nějaké normální jídlo?“

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme