Řada Čechů hledá ve Španělsku plán B pro život, říká makléřka

Radmila Posadová se svou agenturou Ska Reality zprostředkovává nákupy nemovitostí ve Španělsku pro různorodou klientelu. V poslední době se zájem zvyšuje. „Ve Španělsku je inflace poloviční a v zimě stačí ten pověstný svetr. Češi tam hledají druhý domov,” poznamenává.
Jak se poptávka Čechů po nemovitostech ve Španělsku vyvíjí v letech? Zvýšila se například v poslední době?
Já osobně se léta specializuji na nemovitosti ve velmi konkrétní a prémiové lokalitě, na jižním pobřeží Andalusie, takže mohu mluvit pouze za Costa del Sol, což bude taková má bublina. I tak zde jednoznačně poptávka, která je historicky dost vysoká, roste. Skutečně dobrých míst k žití v Evropě, ale i na světě celkově, nepřibývá a trend je jasný: bude hůř.
Při dnešní globalizaci a zásadní změně životního stylu za poslední léta při základním právním a společenském rámci s danými pravidly je pak rozhodování o investici v Evropě za mě jasné. Takže, poptávka je velká, skokově se zvýšila v období Covidu, s příchodem války blíž k našim hranicím, a teď i v návaznosti na vysokou inflaci, která je ve Španělsku méně než poloviční, a s rostoucími cenami energií. Zde přitápíme pár měsíců v roce, a když si dáte ten v Čechách skloňovaný svetr, tak ani nemusíte.
Jak Češi nejčastěji užívají koupené nemovitosti? Spíše na vlastní rekreaci nebo i na pronájem?
Většina mých klientů si kupuje druhé domovy, kde lze v podstatě celoročně dělat spoustu věcí jen dle nálady a času, protože je prakticky pořád hezky, takže využití je převážně osobní. Ale pronájmy jsou také populární a velmi lukrativní. Jen je třeba si dát pozor na místní legislativu, protože Andalusie má převedeny kompetence ohledně regulace pronájmů.

Lze zobecnit, jak často, kolikrát do roka, lidé lokalitu navštěvují?
Zobecnit opravdu nelze, protože ti, kdo se u nás na jihu rozhodnou investovat, rozhodně netvoří nějakou homogenní skupinu. Společné mají jistě to, že chtějí průsečík toho nejlepšího, na což se dobře zvyká a tím pádem i počáteční představa občasných návštěv takříkajíc chaty u moře velmi často bere za své.
Mám klienty, kteří doslova pendlují mezi Českem a Španělskem , a musí si hlídat maximální délku ročního pobytu, aby nepodléhali španělskému - nevýhodnějšímu - zdanění, a ty, kteří by to tak dělali velmi rádi, ale zatím z různých důvodů nemohou. Klasické ideální nastavení je užít si hezké jarní a letní měsíce v Čechách a na Moravě, a s příchodem šeda a tmy se přesunout na Costa del Sol.
Zbytek rozhovoru o tom, zda se dá letní byt ve Španělsku pořídit na hypotéku a kde a co si Češi nejraději kupují, se dočtete v novém magazínu Realitní Club.
Současní miliardáři, kteří před třiceti lety postavili svůj byznys na výstavbě bytů, začínají šlapat vodu. Korec, Kunovský, Sekyra a spol. Zkušení podnikatelé, kteří dokázali najít způsob jak vydělat miliardy korun na tom, že získali pozemky, postavili na nich domy a byty výhodně prodali.
Dalibor Martínek: Doba se definitivně změnila. U developera už nový byt nehledejte
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.