Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec jedné éry. Disney končí s prodejem DVD a Blu-rayů. Radovat se může konkurenční Sony

Staronový CEO Disney mění byznys model zábavního kolosu.
Profimedia
Stanislav Šulc

Budoucnost Walta Disneyho je ve streamingu. I proto se jedna z nejvlivnějších mediálních skupin světa rozhodla k radikálnímu kroku – končí s prodejem DVD a Blu-rayů. Disneyovky na fyzických nosičích bude nově distribuovat konkurenční studio Sony, zatím v USA a Kanadě. Naopak oproti spekulacím si Walt Disney zatím ponechává televizní aktivity. Robert Iger, staronový CEO Disneyho tak potvrdil ochotu přicházet s radikálními změnami v byznys modelu firmy.

Reklama

Robert Iger patří k nejoceňovanějším korporátním šéfům posledních dekád. A právem. Z Walta Disneyho učinil největší studio světa a připravil je více než dobře na éru streamingu. Disney Plus (spolu s Hulu a ESPN) se stala největší konkurencí Netflixu a je jí i nadále.

Období vlády Boba Chapeka však Disneyho značně poznamenalo spolu s pandemií covidu-19, i proto se Iger vrátil do sedla.

Od té doby se spekulovalo, co budou klíčové kroky pro ozdravení byznys modelu. Spekulovalo se, že se Disney zbaví svého lineárního televizního vysílání (zejména skupina ABC, ze které mimochodem Iger pochází), již v listopadu loňského roku však Iger tyto spekulace definitivně pohřbil.

Nyní však přichází první z rázných kroků. A je jím logicky část byznysu, která v posledních letech skomírá nejvíce – prodej fyzických nosičů. Podle Bloombergu Walt Disney prodá licenci na vydávání DVD a Blu-rayů s Disneyovkami zatím na území USA a Kanady konkurenčnímu studiu Sony.

„Dohoda zahrnuje vydávání nových titulů Walta Disneyho a nové edice starších titulů. Naopak Disney si ponechá kontrolu licencí svých filmů a televizních seriálů pro streamingové platformy,“ uvedl Thomas Buckley z Bloombergu.

Streaming vládne všem

Byznys s fyzickými nosiči se v posledních letech značně propadl. Podle dat Digital Entertainment Group se tržby z porodeje DVD a Blu-rayů v roce 2023 propadly o 25 procent a celkově vynesly 1,6 miliardy dolarů. Naproti tomu tržby z digitálních prodejů (streaming, půjčovné a prodeje digitálních kopií) narostly téměř o 20 procent na více než 41 miliard dolarů.

„Udržet tento segment v zisku se pro jednotlivá studia stává čím dál složitějším,“ dodal Buckley. 

I proto Disney již vloni ukončil prodeje fyzických nosičů v několika zemích včetně velkých trzích v Austrálii a na Novém Zélandu. 

Nyní tedy prodává licenci na prodej DVD a Blu-rayů pro klíčový trh severní Ameriky konkurenčnímu Sony. Japonská technologická společnost se tak může postupně stát klíčovým hráčem v tomto segmentu. Již v roce 2021 totiž převzala distribuci fyzických nosičů studia Lionsgate (především série Hunger Games).

Kultovní Disneyovky

Pro Walta Disneyho jde o konec jedné významné éry. Fyzické nosiče, nejprve VHS kazety, posléze DVD a Blu-raye totiž byly klíčovým rozšířením byznysu studia do domácností. Disney navíc měl velmi zajímavou distribuční politiku. Zejména své klasické snímky vydával postupně vždy v omezeném množství pro určitou generaci a pak je stáhl z trhu, aby je mohl nasadit opět pro nové diváky.

I proto jsou některé limitované edice v současnosti na prodej za stovky i tisíce dolarů. A například VHS kazeta se snímkem Malá mořská víla z roku 1990 v takzvané Black Diamond edici na portálu Etsy stojí momentálně téměř 39 tisíc dolarů. A jde-li o nějakou ještě speciálnější edici typu neveřejné kopie například pro marketingové účely, může jít o ještě vyšší částky.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Programový ředitel České televize Milan Fridrich

Šéf programu ČT Fridrich: Docent je hit, už chystáme druhou řadu. Maďaři natočili vlastní Most

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme