Zadlužené ČSA reorganizují. Plán sestaví mateřská společnost Smartwings

Městský soud v Praze povolil v rámci insolvenčního řízení reorganizaci zadlužené letecké společnosti ČSA. Reorganizační plán by do asi čtyř měsíců měla sestavit mateřská firma Smartwings. Vyplývá to z usnesení soudu uveřejněného v insolvenčním rejstříku.
Na reorganizaci ČSA se při pondělním jednání shodli také věřitelé společnosti. ČSA jsou v úpadku od března, jejich provoz ale nadále pokračuje. Firma deklarovala plán na reorganizaci s cílem své záchrany. Insolvenční soud v pondělí uznal pohledávky věřitelů vůči ČSA za více než 821 milionů korun, nejde však o konečnou částku. Většina z nich je v současnosti vedena jako nezajištěné. ČSA ve vlastním návrhu na insolvenci uváděla dluhy za 1,8 miliardy korun.
Smartwings, které by nyní do 120 dnů měly plán sestavit, o povolení k reorganizaci své dceřiné firmy už dříve žádaly. Soud tak nyní jejich žádost a dohodu věřitelů stvrdil. Zároveň pověřil firmu Grant Thornton Appraisal services, aby do dvou měsíců vytvořila znalecký posudek k ocenění majetkové podstaty dlužníka. Roli insolvenčního správce vykonává od března karvinská firma Inskol, kterou v řízení zastupuje Michael Šefčík.
Americká letecká společnost United Airlines oznámila svou dosud největší objednávku. Chce růst na domácím trhu, a koupí proto 270 letadel Boeing a Airbus, jejichž katalogová cena přesahuje 30 miliard dolarů.
United Airlines posílí flotilu o stovky letadel. Utratí 30 miliard dolarů
Zprávy z firem
ČSA zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize dopravce musel zrušit velké množství spojů. Kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem 300 pracovníků. V únoru firma oznámila úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech.
Také Smartwings se kvůli koronavirové krizi a rušení letů ocitly v ekonomických problémech. Společnost čerpá úvěr od čtyř bank za dvě miliardy korun. Celkově financování dopravce přesáhne sedm miliard korun, další peníze by měli zajistit čeští akcionáři, podpora leasingových firem a restrukturalizace.