Vítkovice Steel umazává ztrátu, dosáhla nejlepšího výsledku za poslední tři roky
Ostravská hutní firma Vítkovice Steel loni snížila ztrátu na 267 milionů korun, oproti roku 2019 je to o 213 milionů méně. Jde o její nejlepší výsledek za poslední tři roky. V roce 2018 byla ve ztrátě 1,68 miliardy. Provozní zisk EBITDA dosáhl loni nuly.
Na počátku roku 2020 se trh s ocelí vyvíjel příznivě a poptávka byla silná, především u plechů. Pak ale přišla koronavirová pandemie, kterou provázely nucené odstávky výroby ve firmách a následně propad poptávky. Loňský výsledek ale potvrzuje návrat firmy k pozitivnímu provoznímu výkonu.
„Díky silnější kontraktaci zakázek v prvních měsících roku se firmě ještě v prvním pololetí dařilo držet výrobu a zároveň i hospodářské výsledky. Avšak totální ochlazení poptávky, které přišlo ve třetím kvartále, přineslo problémy s udržením výroby. Importy ze zemí mimo evropskou unii stlačily prodejní ceny plechů téměř na úroveň variabilních nákladů,“ uvedla za firmu Jana Dronská.
„Máme za sebou těžký rok, pandemie přinesla výzvy osobní, ale také obchodní. Poptávka po plechu klesla o více než 20 procent a čelili jsme obrovskému tlaku levných dovozů z mimoevropských zemí. Přes všechny komplikace se nám podařilo v roce 2020 opět vyrobit více než půl milionu tun výrobků a meziročně zlepšit výsledky hospodaření,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva společnosti Vítkovice Steel Dmitrij Ščuka.
Třinecké železárny dosáhly loni zisku 469 milionů korun, což bylo o 141 milionů méně než v roce 2019. Jde o nejhorší výsledek za poslední dekádu, firma ale dosáhla pozitivního výsledku hospodaření i přes nejistoty na trhu s ocelí a dopady koronavirové pandemie.
Třinecké železárny dosáhly nejnižšího zisku za desetiletí
Zprávy z firem
Loňské tržby společnosti za prodej výrobků a služeb klesly o pětinu na 6,5 miliardy korun. „To ale můžeme považovat vzhledem k okolnostem za dobrý výsledek. Do zahraničí směřovalo 70 procent prodaných výrobků, přičemž klíčovými trhy pro společnost byly země EU,“ uvedl finanční ředitel Radek Strouhal.
Navzdory koronakrizi firma loni také investovala. Renovovala například jeřáby a jejich vybavení dálkovými ovladači, zavedla značení plechů pomocí čárových kódů a automatické objednávání přeprav. Pokračovala také s likvidací budov bývalé ocelárny.
Letošní rok považuje vedení společnosti také za mimořádný. „Oživení poptávky překonalo očekávání producentů a vytvořilo prostředí raketového růstu cen. Vzrostla však také cena vstupního materiálu - ocelových bran, a to až na trojnásobek loňských letních cen. Věřím ale, že turbulentní situaci zvládneme a své pozice na trzích posílíme. Pozitivní je pro nás prodloužení ochranných opatření EU na dovozy štětovnic,“ uvedl Ščuka.
Vítkovice Steel jsou tradičním evropským výrobcem válcovaných výrobků z oceli. Firma je největším výrobcem ocelových plechů v České republice a jediným výrobcem štětovnic, které se používají především při zakládání staveb a zpevňování břehů vodních cest. Podnik má téměř 900 zaměstnanců. Firmu vlastní nadnárodní investiční fondy ze zemí bývalého Sovětského svazu.
Izraelská společnost Future Meat Technologies otevřela závod, který je podle ní prvním průmyslovým závodem na výrobu buněčného masa na světě. Závod má být schopen vyprodukovat 500 kilogramů umělého masa denně, napsala agentura Bloomberg.
První továrna na maso „ze zkumavky” na světě. Staví ji izraelská Future Meat
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.