Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Průzkum PwC: Tři čtvrtiny českých firem loni zvyšovaly ceny

CEOs, ilustrační foto
iStock

Tři čtvrtiny českých firem v loňském roce zvyšovaly ceny, téměř třetina přitom přistoupila ke zdražení o více než deset procent. Generální ředitelé firem navíc očekávají, že rychlý růst cen vydrží i letos, vyplývá z aktuálního průzkumu PwC CEO Survey mezi 185 šéfy českých firem.

Reklama

Rok 2021 byl rokem inflace. Firmy se potýkaly s problémy v dodavatelských řetězcích, které vyústily v dramatický růst cen celé řady materiálů ve stavebnictví a průmyslu.

Eurobankovky, ilustrační foto

Euro oslavilo dvacet let. Jednotná měna po covidu už nebude, co bývala

Jak se za dvacet let fyzické existence eura vyvíjel jeho kurs ke koruně? A jak s ním zamával covid? Má pro Česko ještě vůbec smysl vstupovat do eurozóny a jak to bude s jednotnou měnou dál? Nad tím se ve svém komentáři zamýšlí Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland.

Přečíst článek

Podle partnera PwC Petra Kříže se už loni na jaře o hrozbách rychle rostoucích cen slýchalo, ale málokdo si dovedl současnou situaci představit. „Reálný život ve firmách přitom statistiky předbíhá, a proto nelze v prvním pololetí letošního roku čekat, že by inflace zmizela,“ dodat Kříž. Více než čtvrtina firem loni zvýšila ceny o pět až deset procent, což odpovídá reálné inflaci, která se koncem roku přehoupla přes šestiprocentní hranici. Naopak 23 procent firem ceny loni neměnilo a dvě procenta společností si mohla dovolit zlevnit.

„České firmy loni čelily řadě pocovidových efektů. Rostly ceny dovážených surovin, chyběli lidé, na podzim se přidaly skokově rostoucí ceny energií i pohonných hmot a vláda pustila do ekonomiky o 420 miliard korun více, než z ní dostala. To vše se v cenách zboží i služeb nutně muselo projevit. Navíc výhled na příští měsíce nenaznačuje, že by inflace měla začít klesat,“ uvedl Kříž.

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí

Česko má nejvyšší schodek v historii, úroky z jeho dluhu jsou na desetiletém maximu

Hospodaření státu loni skončilo s rekordním schodkem 419,7 miliardy korun, oznámil ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS). Deficit je tak ještě o 52,3 miliardy korun vyšší než ten za předloňský rok, kdy pandemie propukla. 

Přečíst článek

To potvrzují i další odpovědi z průzkumu. Šéfové firem totiž počítají s tím, že inflace bude vysoká i v letošním roce. 58 procent generálních ředitelů očekává, že inflace letos zůstane nad pětiprocentní hranicí, 30 procent počítá s inflací mezi čtyřmi až pěti procenty a 11 procent s růstem cen o tři až čtyři procenta. Ani jeden z oslovených generálních ředitelů nevěří tomu, že by se inflace dostala pod dvouprocentní inflační cíl ČNB.

Česká národní banka bojuje s inflací rychlým zvyšováním úrokových sazeb, když základní dvoutýdenní repo sazba loni vzrostla o 3,5 procentního bodu z 0,25 na 3,75 procenta. „Dá se očekávat, že ČNB v tomto boji bude pokračovat i letos, růst sazeb ještě není u konce, nicméně v druhém pololetí bychom již měli vidět pozitivní efekty této měnové politiky,“ dodal Kříž. Zajímavé je podle něj to, že na rychlé zvyšování sazeb zatím nijak významně nereaguje česká koruna.

Právě rychle rostoucí ceny jsou podle generálních ředitelů jednou z největších překážek rozvoje jejich společnosti, 42 procent z nich označuje růst cen surovin a materiálů za největší omezení. A pětina považuje za velkou překážku růst cen energií. Naopak růst úrokových sazeb a s tím zdražující úvěry trápí jen šest procent generálních ředitelů. „I v tomto směru má centrální banka od šéfů většiny českých firem zelenou,“ uzavřel Kříž.

Čeští senioři

Když inflace pomáhá. Důchody i díky ní rekordně vzrostou

Důchody se v roce 2022 zvýší zhruba o 1500 korun, a to kvůli mimořádné druhé valorizaci. Posunutím odchodu do důchodu na 1. ledna 2022 lze penzi navýšit až o tisíce.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme