Reklama

Prodej Aera je dokončený. Většinu vlastní Orbánův muž

Aero Vodochody
ČTK

Prodej Aera Vodochody je dokončený. Nově patří společnosti HSC Aerojet, v níž má většinu maďarský finančník Kristóf Szalay-Bobrovniczky, který má blízko k maďarskému premiérovi Viktoru Orbánovi. Menší podíl vlastní česká skupina Omnipol.

Reklama

Vedení společnosti se ujímá Viktor Sotona, který ve funkci nahradí Dietera Johna. Aero dosud vlastnila skupina Penta. Součástí prodeje je i letiště Vodochody, uvedla mluvčí Omnipolu Marika Přinosilová. Aero zaměstnává přes 1300 lidí, je největším tuzemským výrobcem letecké techniky.

Japan Airlines

Vysílené aerolinky lepí dluhy úvěry i bondy, pandemický vývoj jim nenahrává

Letecké společnosti po celém světě nepřestávají hromadit dluhy. Jejich výše už se přiblížila hranici 340 miliard dolarů. Díry v cash flow aerolinky lepí úvěry i emisí dluhopisů.

Přečíst článek

Smlouva o prodeji byla podepsána v červenci, transakci posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v srpnu povolil vstup maďarského partnera. Aero Vodochody. „Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům,” uvedl Sotona, který dosud vedl společnost Era, která vyrábí i vyvíjí systémy pro zajištění letového provozu. Pod jeho vedením dosáhla firma rekordních tržeb a zdvojnásobila počet zaměstnanců.

Mluvčí Aera Vodochody Tobiáš Tvrdík potvrdil předchozí informace uveřejněné v médiích, podle nichž získává Omnipol ve společnosti HSC Aerojet 20procentní podíl a 80procentní podíl ovládne maďarská skupina, která má zajištěné financování své investice státní Maďarskou rozvojovou bankou, což svědčí o zájmu Maďarska o další spolupráci. Maďarská rozvojová banka poskytla úvěr 150 milionů eur. Aero ve středu navštívila maďarská delegace a maďarská armáda už dříve projevila zájem o 12 letounů L-39NG. Maďarsko postupně využívalo všechny typy proudových letounů vyrobené v Aeru.

Omnipol je dlouhodobým partnerem Aera zodpovědným za obchodní aktivity v řadě zemí a je také od roku 2015 strategickým partnerem projektu L-39NG. Penta Aero vlastnila 14 let, získala jej po privatizaci. Aero letos začíná sériově vyrábět nový letoun L-39NG. Má například také uzavřené kontrakty na opravy a modernizace 35 letounů L-39 a L-159 pro zákazníky v Česku i v zahraničí. Dodává například též pro vojenský letoun C-390 Millennium, civilní letoun Airbus A220, společnost ST Engineering Aerospace či pro českého výrobce letounů L-410, firmu Aircraft Industries.

Podle posledních zveřejněných hospodářských výsledků z předloňského roku hospodařila společnost se ztrátou, důvodem byly mimo jiné značné investice do certifikace nového letounu L-39NG. Provozní ztráta před odpisy činila 383 milionů korun, celkové příjmy dosáhly 2,9 miliardy korun. Výsledky za loňský rok zatím Aero nezveřejnilo. Původně předpokládalo návrat k zisku, avšak mimo jiné i kvůli dopadům pandemie, která zastavila nebo výrazně zpomalila některé transakce, bude podle předběžných odhadů hospodaření opět ztrátové, avšak ztráta by měla být nižší než v roce 2019.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme