Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prada poletí na Měsíc. Slavná značka navrhne skafandry mise Artemis

Obleky astronautů pro lunární misi Artemis navrhne značka Prada
iStock
 ČTK

Obleky astronautů, kteří zamíří k Měsíci v rámci mise Artemis, pomůže navrhnout italská módní značka Prada, uvedla agentura ANSA.

Prada bude spolupracovat se společností Axiom Space, která má na vybavení astronautů kontrakt s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA). V rámci mise Artemis III, která se uskuteční nejdříve v roce 2025, by se měli lidé poprvé od roku 1972 vrátit na povrch Měsíce.

Textilní inženýři z Prady mají s kolegy z Axiom Space hledat nové materiály a technologická řešení, aby skafandry pro pobyt na Měsíci i obleky používané uvnitř lodi byly co nejpraktičtější a nejfunkčnější, citovala z prohlášení firem agentura Reuters.

Český dalekohled QUVIK

ESA podpořila dva české projekty. Do vesmíru zamíří dalekohled QUVIK

Český dalekohled QUVIK, jehož cílem je zkoumat zdroje gravitačních vln, se o něco přiblížil startu do vesmíru. Výbor, který na ministerstvu dopravy koordinuje podporu Evropské kosmické agentury (ESA), projekt zařadil mezi takzvané české ambiciózní mise.

Přečíst článek

První prototypy nových skafandrů představil Axiom Space už letos v březnu a ukázal jejich variantu v černé barvě s oranžovými, modrými a bílými linkami. Kvůli ochraně před extrémními teplotami ale obleky pro pobyt na povrchu Měsíce mají být tradičně bílé.

Skafandry, které v současné době nosí astronauti na misích na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS), byly představeny přibližně před 40 lety. Vývoj nových vesmírných obleků se plánoval již dlouho, ale kvůli různým problémům se neustále odkládal. Mají poskytovat lepší ochranu před drsnými podmínkami ve vesmíru a lepší flexibilitu pro astronauty než ty předchozí.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Hlavní inženýr společnosti Axiom Space Jim Stein předvádí prototyp skafandru ve středu 15. března 2023 v Houstonu. NASA si vybrala Axiom Space, aby navrhla skafandry, které budou její astronauti nosit po vstupu na měsíční povrch, což by se mělo stát koncem tohoto desetiletí.

FOTOGALERIE: Astronauti na Měsíci dostanou nové skafandry. Můžou v nich i dělat dřepy

Přečíst článek

Průlom. První objednávky na surovinu z Měsíce: helium pro kvantové počítače

Přečíst článek
Doporučujeme