Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Konec utrpení. Lidl prodává pouze kapří filety a ne živé kapry v kádích

Konec utrpení. Lidl prodává pouze kapří filety a ne živé kapry v kádích
Lidl, užito se svolením
Komerční spolupráce

Společnost Lidl rozhodla, že ani v letošním roce neumožní prodej živých kaprů před svými prodejnami. Důvodem je snaha o zlepšení welfare zvířat a zároveň o udržitelnější přístup k obchodování s rybami. Na štědrovečerní tabuli nabídne Lidl svým zákazníkům kapří filety a podkovy, jejichž dodavatelé zaručují co nejhumánnější přístup vůči rybám.

Reklama

Každoroční prodej živých kaprů přináší do českých měst nepěkný obrázek. V předvánoční době se ulice zaplní káděmi s živými kapry, kteří za sebou mají dlouhou a strastiplnou cestu. Zatímco v normálních podmínkách tráví kapr zimu na dně rybníka ve stavu zimního spánku, vánoční kapr je neustále převážen, a to ve stavu naprostého vyčerpání a často i vyhladovění. Přechovávání kaprů v kádích představuje další stres. Ryby jsou na sebe namačkané a nemají dostatek kyslíku. Usmrcení kaprů probíhá často bez kvalifikovaných zaměstnanců, kteří mají zkušenosti z jatek, jelikož zákon tato pravidla u prodeje živých kaprů nedefinuje. Přetrvává tedy obava, zdali jsou ryby zabíjeny humánně a nejsou vystaveny dalšímu utrpení.

Vánoce bez násilí

Na problematiku prodeje živých kaprů upozorňuje již několik let iniciativa Vánoce bez násilí. „Navzdory široce sdílené představě jsou kapři podle nejnovějších vědeckých poznatků citliví a překvapivě inteligentní tvorové s vnímavostí srovnatelnou s jinými obratlovci. Přesto je stále rozšířený pouliční prodej s káděmi plnými vyčerpaných a často i nemocných ryb. Způsob, jakým je s těmito zvířaty před Vánoci zacházelo, jim způsobuje utrpení a někdy i předčasnou smrt. Kromě toho jsou kapři zabíjeni mnohdy nezkušenými brigádníky před zraky všech nebo ještě hůře lidmi v domácnostech bez jakékoli odbornosti,“ vysvětluje mluvčí kampaně Vánoce bez násilí Tereza Vandrovcová.

Rozhodnutí společnosti Lidl ohledně zrušení prodeje živých kaprů podpořil také sportovní rybář Jakub Vágner: „Ryba odjakživa patřila mezi důležitou potravu lidí. Pokud ale život zvířeti bereme, mělo by to mít pokoru a důstojnost. Přeplněné kádě s kapry od toho mají hodně daleko. Kdo chce kapra na Vánoce, může si přece koupit čerstvé filety.“

Společnost Lidl ukončila prodej živých kaprů před svými prodejnami již v loňském roce. Nejedná se tedy o jednorázovou akci, ale o dlouhodobé rozhodnutí. O štědrovečerní pochoutku ale zákazníci Lidlu rozhodně nepřijdou. Společnost Lidl bude mít pro své zákazníky k dispozici balené kapří filety a podkovy, které jsou zpracovány pod dohledem veterinární správy.

„Jedná se o kvalitní a čerstvé ryby, které jsou pečlivě zabaleny tak, aby se zachovala jejich chuť a nutriční hodnoty. Výběr ryb a jejich zpracování probíhá podle nejpřísnějších norem s vysokými nároky na kontrolu kvality a zpracování. Naši dodavatelé rovněž zaručují co nejhumánnější přístup vůči rybám,“ popisuje jednatel společnosti Lidl odpovědný za Nákup Zoltán Nepp. Prodej kapřích filet a podkov bude zahájen již od 14. prosince 2023.

Lidl, užito se svolením

Jaké ryby vlastně konzumujeme?

Kapr, losos nebo snad řízek? Co si dá gastronaut Maurer na štědrovečerní večeři?

Vánoce jsou za dveřmi a k nim dost možná neodmyslitelně patří také smažený kapr. Nebo dáváte přednost řízkům? Gastronaut Pavel Maurer se ve svém pravidelném sloupku pro Newstream přiznal, že na vánočního kapra u nich doma „moc nejsou“, přednost dávají rybám z moře.

Přečíst článek

ilustrační foto

Vánoční dárky po česku: Mobily, knihy kávovary a parfémy

Výběr vánočních dárků se letos příliš nemění, je ale větší zájem o akční nabídky. Pod stromečkem se Češi mohou těšit na mobilní telefony, kávovary či parfémy. Dětem Ježíšek přinese stavebnice, herní konzole a plyšové hračky. Se snahou ušetřit souvisí také pozdější začátek vánočních nákupů, který se mnohdy přesunul z října na listopadové výprodeje Black Friday. Vyplývá to z informací obchodníků. Část z nich nabídne vyzvednutí dárků přímo na prodejnách nebo ve výdejních místech ještě na Štědrý den.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme