Brusel opět vyšetřuje Google, tentokrát kvůli digitální reklamě
Evropská komise (EK) zahájila další vyšetřování americké internetové společnosti Google. Tentokrát chce zjistit, zda firma neomezuje konkurenci na trhu technologií pro digitální reklamu.
Brusel vyšetřuje, zda Google neupřednostňuje vlastní služby pro on-line reklamu před konkurenčními vydavateli, zadavateli reklamy a podniky, které nabízejí podobné služby. Komise posuzuje, zda firma třetím stranám neomezuje na webových stránkách a v aplikacích přístup k uživatelským údajům pro reklamní účely.
Podle mluvčí českého a slovenského Googlu Alžběty Houzarové využívají reklamní produkty firmy k oslovení nových zákazníků a k financování svých webových stránek tisíce evropských firem. „Vybírají si naše produkty proto, že jsou konkurenceschopné a také efektivní. Budeme i nadále vést konstruktivní dialog s Evropskou komisí, abychom zodpověděli jejich otázky a názorně předvedli výhody, které naše produkty přinášejí evropským firmám a spotřebitelům,” řekla Houzarová.
„Služby on-line reklamy jsou jádrem toho, jak Google a vydavatelé vydělávají na svých on-line službách. Google sbírá data, která využívá pro konkrétní reklamní účely, prodává reklamní prostor a zároveň vystupuje jako zprostředkovatel on-line reklamy,” uvedla místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, která má na starosti i hospodářskou soutěž.
Německý antimonopolní úřad začal vyšetřovat, zda americký výrobce elektroniky Apple nezneužívá svého dominantního postavení na trhu. Jde o podobné vyšetřování, jaké v minulých měsících zahájil i s dalšími technologickými giganty, a sice s americkými podniky Facebook, Amazon a Google.
Němci vyšetřují, zda Apple nezneužívá svého tržního postavení
Zprávy z firem
„Google je tedy přítomen skoro na všech úrovních dodavatelského řetězce pro zobrazování on-line reklamy,” dodala. Komise má podle ní obavy, že Google konkurenčním službám on-line reklamy soutěž ztížil v segmentu označovaném jako „ad tech stack”.
Ad tech stack přitom podle IT experta Radka Šalomona z firmy AD24 zahrnuje celý ekosystém pro vytváření, správu, měření i doručování reklamy, včetně aukcí pro vydražení reklamního obsahu za co nejvyšší ceny. „V online reklamním průmyslu je Google firmou, která pokrývá všechny oblasti tohoto ekosystému. Díky tomu je Google ve velmi nepříjemné situaci vůči regulátorům, protože i nevědomě může překračovat určité meze, které regulátoři vyhodnotí jako omezování konkurence. Sám si svojí velikostí vytvořil problémy, které ho teď dohání,” řekl Šalomon.
Google měl v loňském roce na tržbách z on-line reklamy 147 miliard dolarů (3,2 bilionu orun), což je víc, než kolik vygenerovala jakákoliv jiná firma v této branži. Reklama na jeho nástrojích, včetně vyhledávače, serveru YouTube nebo pošty Gmail, se také zásadní měrou podílela na celkových tržbách a zisku.
Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ, který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu největších značek z Evropy.
Amazon je nejcennější značkou, Tesla je skokan. Čínské brandy ale vytrvale sílí
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.