Němci vyšetřují, zda Apple nezneužívá svého tržního postavení

Německý antimonopolní úřad začal vyšetřovat, zda americký výrobce elektroniky Apple nezneužívá svého dominantního postavení na trhu. Jde o podobné vyšetřování, jaké v minulých měsících zahájil i s dalšími technologickými giganty, a sice s americkými podniky Facebook, Amazon a Google.
„Klíčovým bodem při vyšetřování bude úloha on-line obchodu App Store, protože ten dává Applu v mnoha případech vliv na aktivity třetích stran,” upozornil šéf antimonopolního úřadu Andreas Mundt. Apple v reakci na to uvedl, že jeho obchod s aplikacemi dává německým developerům všech velikostí stejné příležitosti.
Úřad může nyní využít nové právní úpravy, která v Německu začala platit a která je namířena právě proti velkým digitálním firmám. Zkoumat bude zejména to, zda Apple nemá zásadní vliv na více trzích.
„Na základě tohoto prvního kroku chce úřad v případném dalším řízení podrobněji posoudit konkrétní praktiky společnosti Apple. V tomto ohledu již úřad obdržel několik stížností, které se týkají potenciálně protikonkurenčních praktik,” oznámil úřad, který sídlí v Bonnu.
Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.
Brusel i Londýn vyšetřují Facebook kvůli reklamě. Hrozí mu pokuta až 180 miliard
Zprávy z firem
Antimonopolní úřad sdělil, že jedna stížnost mu přišla od sdružení firem z reklamního a mediálního sektoru a týkala se toho, jak Apple se zavedením svého operačního systému iOS 14.5 omezuje sledování uživatelů. Stížnosti obsahují zejména to, že Apple sám sebe zvýhodňuje, když na přístroje nechává předinstalovat své vlastní aplikace, upozornil německý úřad.
„Rádi s antimonopolním úřadem probereme náš přístup a těšíme se na otevřený dialog o jeho obavách,” reagoval Apple.
Z porušování antimonopolních zákonů firmu na konci dubna obvinila také Evropská komise (EK). Ta Applu zaslala seznam námitek a požaduje, aby firma vysvětlila, jakým způsobem uplatňuje pravidla ve svém on-line obchodě App Store.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.