Průzkum: Ekonomickou situaci ČR vnímá jako špatnou více než polovina Čechů

Ekonomickou situaci Česka vnímá jako špatnou 57 procent lidí, jako dobrou naopak 16 procent dotázaných. Výrazně lépe Češi hodnotí životní úroveň své domácnosti. Téměř tři pětiny lidí ji označují za dobrou. V obou případech se hodnocení od posledního průzkumu, který se uskutečnil letos na jaře, významně nezměnilo. Vyplývá to z průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM).
Za velmi špatnou považuje současnou ekonomickou situaci Česka 16 procent lidí, za špatnou pak 41 procent. Jedno procento Čechů se domnívá, že je ekonomická situace ČR velmi dobrá, dalších 15 procent ji vnímá jako dobrou. Zhruba čtvrtina lidí zvolila odpověď „ani dobrá, ani špatná“.
Výsledek je prakticky stejný jako na jaře, podobný byl ale i před rokem. „Ve starších výzkumech z období před nástupem pandemie covidu-19 srovnatelné výsledky z hlediska velikosti podílu kritických hodnocení lze najít až na počátku roku 2014, kdy ovšem býval nižší podíl kladného hodnocení a poněkud vyšší byl podíl neutrální středové varianty hodnocení,“ uvedli statistici.
Lidé s vyšším vzděláním hodnotí lépe
Životní úroveň vlastní domácnosti považuje za velmi dobrou 15 procent lidí, za spíše dobrou pak 44 procent. Jako velmi špatnou označuje životní úroveň své domácnosti jedno procento Čechů, odpověď „spíše špatná“ volilo 32 procent dotázaných. Také v tomto případě jsou podíly srovnatelné s letošními i loňskými průzkumy.
Dostupného lithia je málo a je drahé, což je problém, protože si bez něj nedokážeme představit baterie pro elektromobily a vůbec odklon od fosilní energetiky. Poptávka však už vyvolává požadované změny na straně nabídky, lithium bude zřejmě dostupnější, než to zatím vypadá. Anebo půjde nahradit něčím jiným.
České sny o zbohatnutí na lithiu dostávají trhliny. Stačí recyklovat stávající baterie, soudí BASF
Zprávy z firem
Hodnocení ekonomické situace země i vlastní domácnosti se zlepšuje s rostoucím stupněm dosaženého vzdělání a také s posunem od levice k pravici na pravolevé škále politické orientace. Lépe hodnotí ekonomickou situaci také muži a mladší lidé. Kritičtější jsou například lidé pracující v dělnických profesích, voliči ANO, KSČM či SPD a ti, kteří nedůvěřují vládě.
Průzkum se uskutečnil od 16. května do 24. července a zúčastnilo se ho 929 lidí.
Nejvíce starosti Čechům dělá i letos nesoběstačnost ve stáří. Vyplývá to z průzkumu České asociace pojišťoven, podle kterého se jí obává stále přes 70 procent lidí. Proti loňskému roku klesl význam krátkodobé pracovní neschopnosti a výpadku příjmu. Vzrůstající obavy naopak dlouhodobě panují u dostupnosti kvalitní péče nebo zdravotních komplikací v zahraničí. Průzkum se konal v březnu mezi více než tisícovkou respondentů.
Čechy nejvíce děsí nesoběstačnost ve stáří, ukázal průzkum
Money
Mzdy v letošním roce rostou napříč obory i pozicemi, v průměru se růst pohybuje mezi šesti až osmi procenty. Vyplývá to z průzkumu personální agentury Grafton Recruitment, který představil její ředitel Martin Malo. Pokles reálných mezd se podle něj zastavil. V srpnu meziroční míra inflace klesla na 8,5 procenta.
Češi nemají na placení účtů. Zatím jich je ale málo
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.