Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nákladový kat Carlos Tavares skončil v čele automobilky Stellantis

Nákladový kat Carlos Tavares skončil v čele automobilky Stellantis
Profimedia
 nst
nst

Patřil k nejmocnějším postavám globálního automobilového průmyslu. Carlos Tavares měl pověst nelítostného nákladového kata. Za svou kariéru dokázal například odvrátit bankrot automobilky Renault. Nyní se ale jeho manažerský styl řízení znelíbil vyššímu vedení a výkonný ředitel Stellantis Tavares poněkud náhle ve své funkci končí.

Pozici Tavarese ve vedení Stellantis v poslední době podkopal dramatický pokles tržeb a zisků koncernu, který vlastní značky Peugeot, Citroën, Fiat, Chrysler nebo Jeep. Neuspokojivé výsledky přišly poté, co firma navíc zvýšila ceny více než její konkurenti. Její čisté tržby letos ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 27 procent. Minulý týden navíc koncern oznámil plány na uzavření své továrny na výrobu dodávek Vauxhall v britském Lutonu, což ohrožuje asi 1100 pracovních míst, píše server BBC.

„Kritici Tavareseho vedení by řekli, že jen příliš snižoval náklady a zdržoval výrobky a také poškozoval kvalitu,“ komentoval pro BBC jeho odchod Hans Greimel, redaktor Automotive News. 

Rychlý proces

Rezignaci Tavarese „s okamžitou platností“ v neděli přijalo představenstvo firmy, sdělil Stellantis v prohlášení, aniž by uvedl důvod personální změny. Firma doplnila, že proces výběru nového výkonného ředitele je již v plném proudu a bude dokončen v první polovině příštího roku. Mezitím koncern povede dočasná výkonná rada v čele s předsedou představenstva Johnem Elkannem.

Vedení společnosti ve světle neuspokojivých výsledků přistoupilo k jistým personálním změnám už v první polovině října, tehdy však uvedlo, že 66letý Tavares na své pozici zůstane do konce svého kontraktu na začátku roku 2026. Jeho odchod podle informací listu Financial Times (FT) přišel za rostoucího napětí mezi ním a dalšími členy představenstva ohledně toho, jak zareagovat na pokles prodejů v USA a Evropě.

„Tavares se zaměřval na krátkodobé věci spíše než na dlouhodobější výhled skupiny a dokázal při tom všechny naštvat,“ citoval deník FT nejmenovaný zdroj obeznámený s postoji členů představenstva.

Tavares před vznikem automobilky Stellantis vedl PSA Peugeot a podle Reuters byl v minulosti považován za jednoho z nejlépe respektovaných manažerů v automobilovém průmyslu. Za jeho kariéru se mu podařilo odvrátit bankrot francouzské automobilky Ranault, v roce 2021 se také zasloužil o fúzi PSA s Fiat Chrysler Automobiles, která dala vzniknout koncernu Stellantis, což je dnes čtvrtý největší výrobce automobilů na světě. Hlavním zdrojem zisku pro koncern byla severoamerická větev, společnost se však letos nezvládá přizpůsobovat změnám na trhu. Cena jejích akcií letos podle Reuters klesla asi o 40 procent.

Ford propustí v Evropě tisíce lidí. Tak jako ostatní automobilky hledá cestu z krize

Americká automobilka Ford v Evropě zruší kolem 4000 pracovních míst, což odpovídá asi 14 procentům její pracovní síly v regionu. Zdůvodnila to značnými ztrátami v posledních letech. Ty podle ní zapříčinila slabá poptávka po elektromobilech, nedostatečná vládní podpora přechodu na elektrická vozidla a rostoucí konkurence.

Přečíst článek

Volkswagen plánuje podle odborů zavřít v Německu nejméně tři továrny

VW bojuje o přežití. A vede vyčerpávající válku s odbory

Německý automobilový koncern Volkswagen (VW) plánuje zavírat výrobní závody v Německu ve všech scénářích, které předložil zástupcům zaměstnanců. Oznámila to předsedkyně závodní rady VW Daniela Cavallová. Automobilka podle ní překročila hned několik červených linií. Její kolega Thorsten Gröger, který vede vyjednávání za odborovou centrálu IG Metall, podle agentury Reuters dodal, že zaměstnanci jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Vedení v interní zprávě zaměstnancům návrh možných ústupků schválilo.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Blume končí v Porsche, neustál tlak akcionářů. Místo něj může přijít exšéf McLarenu

Přečíst článek
Doporučujeme