Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

RECENZE: Toyota RAV4 Plug-in Hybrid je SUV, které šetří – ale jen když víte, kde dobíjet

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid
Zdeněk Pečený
Zdeněk Pečený

Plug-in hybridní Toyota RAV4 ukazuje, že levná jízda na elektřinu je super – levná a čistá. První ale platí je při rozumné ceně za kilowatthodinu elektrické energie. Rozdíly jsou šokující: zatímco doma nabijete tak levně, že kilometr vyjde skoro na polovinu benzinu, u drahých rychlonabíječek vás to stojí tolik, jako by litr benzinu někdo prodával za stovku.

Toyota RAV4 ve verzi plug-in hybrid kombinuje robustní techniku osvědčeného SUV s elektrickým pohonem, který dokáže v ideálních podmínkách nabídnout tichou a levnou jízdu. Pod kapotou pracuje benzinový čtyřválec 2,5 litru, celkový výkon soustavy činí 306 koní a přenáší se na všechna čtyři kola přes převodovku e-CVT. Papírově zvládne vůz až 75 až 90 km čistě na elektřinu, což v městském provozu často znamená i několik dní ježdění bez nastartování motoru.

Na silnici

Na silnici RAV4 PHEV působí jako klasická Toyota – stabilní, předvídatelná a komfortní. Elektromotor umí přidat razantní zátah, takže i přes hmotnost přesahující dvě tuny působí auto svižně. Dojezd na elektřinu v reálném letním provozu odpovídá více než 80 kilometrům. Jakmile se baterie vybije, přepíná se auto do režimu hybridu a spotřeba činí necelých šesti litrů na sto kilometrů.

Kolik stojí kilometr

A tady přichází to nejzajímavější – náklady na provoz. Na základě průměrné spotřeby šest litrů na sto kilometrů pro spalovací režim a 20 kilowatthodin na sto kilometrů pro jízdu na elektřinu vycházejí následovně.

  • Benzin: při ceně kolem 34 korun za litr vyjde kilometr na dvě koruny.
  • Elektřina – s tarifem PRE Silver (pomalejší nabíjení do 22 kW za 7,90 koruny za kilowatthodinu): kilometr vyjde zhruba na 1,60 koruny.
  • Rychlonabíječky (10–16 koruny za kilowatthodinu): 1 km = 2 – 3 koruny, tedy podobně nebo dráž než na benzin.
  • Zahraniční extrémy (0,90 eura za kilowatthodinu, tedy přes 22 korun): 1 km = 4,40 koruny, více než dvojnásobek proti benzinu.

Závěr je jasný: elektrická jízda plug-in hybridem či elektromobilem se vyplatí jen do ceny zhruba 8–9 koruny za kilowatthodinu. Nad tuto hranici už se ekonomika láme a spalovací motor vychází levněji.

Obrovský rozptyl cen

A právě v tom je kámen úrazu. Zatímco doma nebo u některých pomalejších stanic nabijete za částku, která dává plug-in hybridu smysl, u drahých rychlonabíječek se náklady přibližují absurditě. Je to, jako by jedna čerpací stanice prodávala litr benzinu za 30 korun a jiná za sto – přesně takový rozptyl dnes panuje na trhu s veřejným nabíjením.

Verdikt

Toyota RAV4 PHEV je výborný kompromis pro ty, kteří mají možnost pravidelně a levně dobíjet – ať už doma, nebo u nabíječek s rozumným tarifem. V takovém případě je provoz levnější než u benzinové nebo i hybridní verze. Pokud ale spoléháte na veřejné rychlonabíječky, úspora mizí a někdy se ztrácí úplně.

BYD Seal U

Recenze vozu BYD Seal U DM-i: Čínský hybrid se kompromisům nevyhnul

Plug-in hybrid BYD Seal U DM-i je jedním z nejambicióznějších modelů čínské automobilky BYD. Vstupuje do střední SUV třídy s velkorysým elektrickým dojezdem, rozumnou spotřebou a cenou pod milion korun. Má však i své limity. Měl jsem možnost vůz otestovat v okolí britského Manchesteru, a právě tam se jeho silné i slabé stránky naplno projevily.

Přečíst článek

Toyota Camry

RECENZE: Nový oblíbenec českých taxikářů. Toyota Camry je sázkou na jistotu

Toyota Camry si během let vydobyla pověst spolehlivého a pohodlného sedanu. Devátá generace na to navazuje a podle recenzí má našlápnuto stát se nejen postrachem konkurence, ale také novým oblíbencem českých taxikářů.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme