Čeští sběratelé loni v aukcích nakoupili obrazy za 1,4 miliardy. Nejdráž se prodalo dílo Toyen
![Toyen, Cirkus](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/P202103220633801.jpeg)
Sběratelé a investoři na českých aukcích výtvarného umění podle prvních propočtů expertů loni utratili přibližně 1,4 miliardy korun. Obchody se tak zřejmě vracejí na úroveň před pandemií nemoci covid-19, konstatovala Tereza Koucká ze serveru Artplus.cz, který se věnuje trhu s uměním.
V roce 2019 činil obrat aukcí 1,405 miliardy korun. Loni, tedy v prvním roce pandemie, to byla zhruba miliarda korun. Trojici nejúspěšnějších let z hlediska trhu s uměním činí roky 2016, 2017 a 2019.
Předloňskou jarní aukční sezonu poznamenala pandemie covidu a do konce května utratili sběratelé a investoři jen 90 milionů korun. Bylo to o 470 milionů, respektive o 84 procent méně než ve stejném období předchozího roku. Opatření proti šíření koronaviru vedla ke zrušení či odložení řady aukcí.
Další vlny pandemie už aukční trh tolik neovlivnily a loňské první pololetí dokonce přineslo rekordní obrat na sálových aukcích, který činil 846 milionů korun. Výsledek za celý rok 2021 se může podle odhadu pohybovat kolem 1,4 miliardy korun.
V dalším z dílů pořadu Victory Club na newstream.cz se představí Rony Plesl. Jedna z nejvýraznějších osobností českého designu se v posledních letech stále více soustředí na volnou tvorbu a chce s ní uspět v globální konkurenci.
Umění je jako každý byznys. Musíte investovat, jinak se neprosadíte, říká Rony Plesl
Newstream TV
Rekordní už je ale souhrnná částka za deset nejdražších aukčních položek roku 2021. K jejich koupi by případný zájemce potřeboval přes 370 milionů korun, o 30 milionů více než za Top 10 roku 2020. Nejdražším dílem roku vydraženým za bezmála 80 milionů korun se stal obraz Cirkus malířky Toyen prodaný v dubnu u Adolf Loos Apartment and Gallery.
V Top 10 figurují kromě Toyen, která je v žebříčku zastoupena pěti obrazy, ještě František Kupka a Emil Filla se dvěma položkami, jednu malbu zde pak má Jan Preisler.
Z aukčních síní se na prodeji deseti nejdražších položek podílely pouze Galerie Kodl, na kterou ze sumy 370 milionů korun připadlo 194,9 milionu korun za šest prodaných položek, a Adolf Loos Apartment and Gallery, která má v desítce nejdráže prodaných děl čtyři položky za 175,8 milionu korun.
Pořadí | Autor | Dílo | Cena v mil. Kč |
---|---|---|---|
1. | Toyen | Cirkus | 79,56 |
2. | František Kupka | Člověk a Země (soubor 106 ilustrací) | 51,12 |
3. | Toyen | Serenáda | 49,005 |
4. | Toyen | Noční slavnost | 36,48 |
5. | Emil Filla | Hlava starého muže | 32,4 |
6. | Toyen | Jarmark | 30,24 |
7. | Jan Preisler | Tři dívky v lese | 29,04 |
8. | František Kupka | Koupání | 25,2 |
9. | Emil Filla | Zápas | 19,44 |
10. | Toyen | Dýchání spánku | 18,15 |
Zdroj: Artplus.cz
Již tento pátek budou mít sběratelé možnost pořídit si skutečný unikát. Do prodeje jdou ilustrace legendárního Alfonse Muchy v podobě nezaměnitelných digitálních tokenů, tedy NFT. Netradičním artiklem zahajuje činnost nová platforma na prodej digitálního umění Vive Arts. Ceny budou startovat níž než u Muchových klasických děl.
Digitální Mucha jde do dražby. V nabídce bude i Slovanská epopej
Enjoy
V pondělí večer v newyorské aukční síti Sotheby´s proběhla jedna z nejočekávanějších aukcí posledních třech let. Prodalo se během ní 35 děl ze sbírky investora Harryho Macklowea a jeho bývalé manželky za 676 milionů dolarů (asi 15 miliard korun).
Krach manželství Macloweových vyústil v aukci století. Prodalo se umění za 15 miliard
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.