Čeští sběratelé loni v aukcích nakoupili obrazy za 1,4 miliardy. Nejdráž se prodalo dílo Toyen
Sběratelé a investoři na českých aukcích výtvarného umění podle prvních propočtů expertů loni utratili přibližně 1,4 miliardy korun. Obchody se tak zřejmě vracejí na úroveň před pandemií nemoci covid-19, konstatovala Tereza Koucká ze serveru Artplus.cz, který se věnuje trhu s uměním.
V roce 2019 činil obrat aukcí 1,405 miliardy korun. Loni, tedy v prvním roce pandemie, to byla zhruba miliarda korun. Trojici nejúspěšnějších let z hlediska trhu s uměním činí roky 2016, 2017 a 2019.
Předloňskou jarní aukční sezonu poznamenala pandemie covidu a do konce května utratili sběratelé a investoři jen 90 milionů korun. Bylo to o 470 milionů, respektive o 84 procent méně než ve stejném období předchozího roku. Opatření proti šíření koronaviru vedla ke zrušení či odložení řady aukcí.
Další vlny pandemie už aukční trh tolik neovlivnily a loňské první pololetí dokonce přineslo rekordní obrat na sálových aukcích, který činil 846 milionů korun. Výsledek za celý rok 2021 se může podle odhadu pohybovat kolem 1,4 miliardy korun.
V dalším z dílů pořadu Victory Club na newstream.cz se představí Rony Plesl. Jedna z nejvýraznějších osobností českého designu se v posledních letech stále více soustředí na volnou tvorbu a chce s ní uspět v globální konkurenci.Umění je jako každý byznys. Musíte investovat, jinak se neprosadíte, říká Rony Plesl
Newstream TV
Rekordní už je ale souhrnná částka za deset nejdražších aukčních položek roku 2021. K jejich koupi by případný zájemce potřeboval přes 370 milionů korun, o 30 milionů více než za Top 10 roku 2020. Nejdražším dílem roku vydraženým za bezmála 80 milionů korun se stal obraz Cirkus malířky Toyen prodaný v dubnu u Adolf Loos Apartment and Gallery.
V Top 10 figurují kromě Toyen, která je v žebříčku zastoupena pěti obrazy, ještě František Kupka a Emil Filla se dvěma položkami, jednu malbu zde pak má Jan Preisler.
Z aukčních síní se na prodeji deseti nejdražších položek podílely pouze Galerie Kodl, na kterou ze sumy 370 milionů korun připadlo 194,9 milionu korun za šest prodaných položek, a Adolf Loos Apartment and Gallery, která má v desítce nejdráže prodaných děl čtyři položky za 175,8 milionu korun.
Pořadí | Autor | Dílo | Cena v mil. Kč |
---|---|---|---|
1. | Toyen | Cirkus | 79,56 |
2. | František Kupka | Člověk a Země (soubor 106 ilustrací) | 51,12 |
3. | Toyen | Serenáda | 49,005 |
4. | Toyen | Noční slavnost | 36,48 |
5. | Emil Filla | Hlava starého muže | 32,4 |
6. | Toyen | Jarmark | 30,24 |
7. | Jan Preisler | Tři dívky v lese | 29,04 |
8. | František Kupka | Koupání | 25,2 |
9. | Emil Filla | Zápas | 19,44 |
10. | Toyen | Dýchání spánku | 18,15 |
Zdroj: Artplus.cz
Již tento pátek budou mít sběratelé možnost pořídit si skutečný unikát. Do prodeje jdou ilustrace legendárního Alfonse Muchy v podobě nezaměnitelných digitálních tokenů, tedy NFT. Netradičním artiklem zahajuje činnost nová platforma na prodej digitálního umění Vive Arts. Ceny budou startovat níž než u Muchových klasických děl.Digitální Mucha jde do dražby. V nabídce bude i Slovanská epopej
Enjoy
V pondělí večer v newyorské aukční síti Sotheby´s proběhla jedna z nejočekávanějších aukcí posledních třech let. Prodalo se během ní 35 děl ze sbírky investora Harryho Macklowea a jeho bývalé manželky za 676 milionů dolarů (asi 15 miliard korun). Krach manželství Macloweových vyústil v aukci století. Prodalo se umění za 15 miliard
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.