Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zetor Tractors propustí na konci července víc než polovinu zaměstnanců

Zetor Tractors propustí na konci července víc než polovinu zaměstnanců
Profimedia
 ČTK

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu ze současných 300 zaměstnanců. Jako důvod hromadného propouštění firma uvedla změny ve výrobě. Zetor loni na podzim oznámil, že v Brně ukončí výrobu vlastních motorů a převodovek, zůstane vývoj, marketing, obchod a sestavování traktorů pro Evropu a USA. Změna výroby je naplánovaná od roku 2025.

Reklama

„Zaměstnanci kromě zákonného odstupného dostanou i zvýšené odstupné podle kolektivní smlouvy. Zaměstnancům také poskytneme poradenství při hledání zaměstnání, vypracování životopisu a zorganizujeme setkání s úřadem práce. Zaměstnancům také zprostředkujeme kontakt na personalisty z jiných firem v rámci Brna, kteří nás určitě budou kontaktovat,” uvedla mediální zástupkyně firmy Lucie Dušková.

Dnes by se s vedením měli sejít zástupci podnikových odborů, kteří zatím o hromadném propouštění nemají informace.

Tradiční výrobce traktorů, kterému v posledních deseti letech klesají tržby i počty prodaných traktorů, plánuje změnou způsobu výroby i dalšími opatřeními snížit náklady meziročně o 200 milionů korun.

„Dosahujeme snižování nákladů zvyšováním efektivity práce jak u dělníků, tak u technicko-hospodářských zaměstnanců, digitalizací, úsporami ve spotřebě energií a především značným zmenšováním výrobních a skladových prostor závodu. Ty se podařilo zmenšit o 50 procent. Dále optimalizujeme náš obchodní model včetně afilací a dceřiných společností v zahraničí. Tyto kroky znamenají výrazný pokles nákladů – meziročně až o více než 200 milionů korun. Díky tomu se Zetor po krizových letech vrátí v roce 2025 zpět do zisku,” uvedl výkonný ředitel společnosti Róbert Harman.

Reklama

Nechtěné brněnské stříbro. Vlastník Zetoru chce prodat až půlku firmy

Zetor se topí v problémech. Někdejší brněnské stříbro se snaží vymanit ze ztráty nákladovou optimalizací. Vyrábět vlastní motory a převodovky v Brně bylo moc drahé, firma si je raději koupí a propustí dalších asi 100 lidí. Slovenský vlastník Zetoru hledá investora a je připraven odprodat mu i půlku firmy.

Přečíst článek

Další vlna propouštění

Šéf odborů v Zetoru Alois Kazelle řekl, že o tak rozsáhlém propouštění nemá informace, dnes se ale mají odboráři sejít s vedením. „Mrzí mě to zejména kvůli lidem, kteří mají pár let do důchodu a jsou to srdcaři. Pracovali tady desítky let a ve firmě vydrželi i přes všechny turbulence, nešli si hledat práci jinam. A teď už budou mít problém si práci najít,” konstatoval Kazelle.

Zetor snižuje počty zaměstnanců už deset let. Ještě v roce 2014 měl 783 zaměstnanců, větší propouštění oznámil v roce 2018, kdy mělo odejít okolo 40 procent lidí. Nakonec místo avizovaných 250 lidí odešlo 145 zaměstnanců. Podle poslední dostupné výroční zprávy společnosti za rok 2022 opustilo závod v průběhu roku 127 lidí a ve firmě pracovalo 349 lidí.

Nezaměstnanost v Brně se pohybuje dlouhodobě okolo pěti procent, průměr JIhomoravského kraje byl za duben 4,2 procenta, celostátní 3,7 procenta. Na pracovním trhu je stále poptávka po řemeslnících a zaměstnancích z technických oborů.

Stopou Slánského Oriona 2022, výstava historických vozidel

Od traktoru po obrněný vůz. Pamatujete si všechny modely brněnského Zetoru?

Brněnskému Zetoru se v posledních měsících nedaří. Vloni upadl do ohromné ztráty přesahující 100 milionů korun. A to navzdory tomu, že česká pole brázdí doslova tisíce strojů z legendární fabriky. Pamatujete si všechny modely? Podívejte se na ně a zavzpomínejte, čím jste se vždycky tak trochu chtěli projet.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme