Tescoma diktovala ceny odběratelům. Musí zaplatit tučnou pokutu
                            Tescoma diktovala svým odběratelům minimální prodejní ceny. Zaplatí za to pokutou ve výši téměř 64 milionů korun, rozhodl antimonopolní úřad.
Český výrobce a prodejce kuchyňských potřeb Tescoma dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 63,95 milionu korun za to, že déle než pět let určoval svým odběratelům minimální maloobchodní ceny. Rozhodnutí je pravomocné, uvedl antimonopolní úřad.
Úřad zjistil, že firma Tescoma v období od prosince 2015 do června 2021 určovala svým odběratelům takzvané minimální maloobchodní ceny, za které mají prodávat její zboží koncovým uživatelům. Přitom zahájení a trvání obchodní spolupráce s koncovými prodejci podmiňovala Tescoma dodržováním těchto minimálních cen a jejich dodržování kontrolovala.
„Distributoři či dodavatelé mají možnost stanovit svým odběratelům či prodejcům doporučené maloobchodní ceny. Nesmí se však jednat o stanovení pevné nebo minimální ceny, protože poté dochází k omezení konkurence mezi maloobchodními prodejci, kteří nemohou o zákazníka soutěžit prostřednictvím ceny,“ uvedl předseda úřadu Petr Mlsna.
Evropská komise vyměřila americké biotechnologické společnosti Illumina maximální možnou pokutu 432 milionů eur, tedy přes deset miliard korun, za to, že dokončila převzetí firmy Grail před získáním souhlasu evropských regulátorů. Podle serveru CNBC jde o dosud největší pokutu, jakou EK za podobné pochybení vyměřila. Illumina pokutu označila za nezákonnou a nepřiměřenou a hodlá se proti ní odvolat.
	Rekordní pokuta. Společnost Illumina musí zaplatit přes deset miliard, uvedla Evropská komise
		Money
		
Tescoma se tak provinila uzavíráním zakázaných dohod se svými odběrateli, kterými narušila hospodářskou soutěž na trhu s kuchyňskými potřebami pro domácnost. „Vzhledem k dlouhodobosti protisoutěžního jednání mohla být uložená pokuta výrazně vyšší. Úřad však zohlednil nadstandardní spolupráci ze strany účastníka řízení, zavedení účinného soutěžního compliance programu a splnění podmínek pro narovnání, za což pokutu zásadním způsobem snížil,“ uvedl Mlsna. Compliance program je soubor pravidel, která mají ve firmě bránit porušování zákona o hospodářské soutěži. Využitím procedury narovnání, kdy se firma k provinění přiznala a aktivně s úřadem spolupracovala, se zároveň zbavuje možnosti podat rozklad a bránit se rozhodnutí úřadu žalobou. Pokuta tak je pravomocná a Tescoma ji musí zaplatit.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil firmě Seznam média ze skupiny Seznam.cz koupit firmu Silky Zdeňka Porybného. Jejím prostřednictvím Seznam.cz získá i společnost Borgis, která vydává deník Právo a dodává obsah pro server Novinky.cz. Fúze podle rozhodnutí ÚOHS nenaruší nijak hospodářskou soutěž ani neposílí dominantní postavení skupiny Seznam.cz, protože na žádném z dotčených trhů se aktivity společností nepřekrývají. Seznam plány týkající se působení a rozvoje oznámí o prázdninách, řekl člen představenstva Seznam.cz Pavel Zima. Podle mediálního experta Jana Potůčka je rozhodnutí úřadu překvapivé.
	Antimonopolní úřad posvětil Seznamu nákup společnosti Silky. Tím získá i firmu Borgis, která vydává deník Právo
		Zprávy z firem
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.