FT: Myslíte to s úspěchem vážně? Plaťte zaměstnancům kvalitní kávu

Dostupná a kvalitní káva není jen drobným benefitem, nýbrž faktorem, který přímo ovlivňuje atmosféru na pracovišti a schopnost podávat výkon. Situaci list ilustruje na příkladu Evropského orgánu pro bankovnictví.
Kvalita kávy na pracovišti může být překvapivě přesným ukazatelem toho, jak se instituce stará o své zaměstnance – a tím i o jejich produktivitu a svoji vlastní efektivitu. Jak upozorňuje komentář deníku Financial Times (FT), Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) s přibližně 250 zaměstnanci utratil v roce 2024 za kávu jen kolem 14 000 eur, což odpovídá zhruba jednomu a půl šálku týdně na osobu. Podle autorky tak EBA porušil nepsané pravidlo, podle něhož organizace, která nutí své zaměstnance platit si kávu, to s úspěchem nemyslí vážně.
EBA je regulační orgán Evropské unie se sídlem ve Francii. Mezi jeho činnosti patří provádění zátěžových testů evropských bank, odhalování slabin v kapitálových strukturách bank a dohled na transparentnost bankovního systému.
Nízký rozpočet na základní pracovní komfort ilustruje hlubší problém, píše FT. EBA je přetížený úkoly, které má přidělené, ale současně nemá dostatek prostředků práci vykonávat kvalitně.
Ve snaze šetřit kapacity byla instituce nucena zavést moratorium na nové dotazy veřejnosti, protože nestíhá zpracovávat ani stávající agendu. Nedávno se také zdržela klíčového rozhodnutí o několika probíhajících bankovních fúzích kvůli nedostatku kapacity.
Nejen benefit
Několikanásobně vyšší částky z rozpočtu úřadu jdou na zásadní služby jako jazykové kurzy nebo přístup k finančním databázím. Náklady na komfort zaměstnanců, kam spadá právě káva, zůstávají na symbolických částkách, přestože v kontextu celkového rozpočtu by jejich zvýšení představovalo pouhé zaokrouhlení nahoru.
Komentář poukazuje na to, že dostupná a kvalitní káva není jen drobným benefitem, nýbrž faktorem, který přímo ovlivňuje atmosféru na pracovišti a schopnost podávat výkon.
Podle autorky může být přístup k takové zdánlivé drobnosti signálem, zda instituce dbá na detail. Připomíná slavný požadavek rockové skupiny Van Halen, která měla v podmínkách koncertů ukrytý bod, podle něhož v míse na bonbony nemají být žádné hnědé M&Ms. Tento požadavek ve skutečnosti sloužil jako test, zda promotér pečlivě čte smlouvy. Pokud hudebníci na místě našli hnědé bonbony, věděli, že pořadatel je nezpůsobilý a pokračovat by bylo riskantní, uvedl zpěvák této kapely David Lee Roth.
Cena kávy arabica se jen od loňského listopadu zvýšila o 70 procent na současných zhruba 3,90 dolaru za libru (198 korun za kilogram). Pražírny mají často problém přesvědčit maloobchodní prodejce, aby na vyšší ceny přistoupili.
Velká kávová krize. Globální obchod se kvůli „brutálnímu“ růstu cen téměř zastavil
Trhy
Milovníci kofeinu si budou muset sáhnout hlouběji do kapsy. Burzovní ceny kávy tento týden překonaly dosavadní rekord z roku 1977. Jen letos se téměř zdvojnásobily.
Arabica je nejdražší za skoro 50 let. Šálek espressa bude zase stát o nějakou tu korunu víc
Trhy
Termínové kontrakty na kávu arabica dnes na newyorské burze vystoupaly na nejvyšší úroveň od roku 1977. V letošním roce přidaly už takřka sedmdesát procent. Stěžejním důvodem dramatického nárůstu je obava z nedostatku kávy v důsledku špatné sklizně kávových zrn. Obavu tedy ve své podstatě stupňují letošní teplotní extrémy a či extrémně silné deště v zemích typu Brazílie nebo Vietnamu, které globálně představují dvě hlavní pěstitelské velmoci. Tyto extrémy ničí úrodu, což ohrožuje celkovou světovou produkci kávy. Vývoj cen na burze tuto obavu odráží.
Lukáš Kovanda: Espresso za stovku? Už brzy smutná realita
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.