Čeští skláři nemají nouzi o zakázky. Trápí je ale nedostatek materiálů
České sklo je fenomén. Obdivují ho a kupují i v cizině. Na lesku neztratilo ani v pandemii. O zakázky ze zahraničí nemají čeští skláři nouzi, trápí je ale delší dodací lhůty na materiály.
Export českého skla navzdory překážkám vytvořeným pandemií roste, a to nejenom ve srovnání s loňským rokem, ale i s rokem 2019. Za období do dubna letošního roku jde o pět procent.
Hodnotit, zda tento nárůst bude skokově pokračovat díky výpadku čínských dodavatelů je podle generálního ředitele agentury CzechTrade Radomila Doležala je ale ještě brzy.
Čeští skláři nejvíce exportují do blízkých trhů v rámci Evropské unie, přičemž dominuje Německo se 26 procenty a následují Polsko, Francie a Itálie, které se pohybují na úrovni mezi šesti a sedmi procenty z celkové exportu skla.
Automobilky v Česku vyrábí pod svými kapacitami, zdaleka nedosahují předpandemických čísel. Poptávka po vozech je, výrobu ale brzdí nedostatek dílů. Automobilky vyrábí pod své možnosti. Chybí jim díly i lidi
Zprávy z firem
Například CzechTrade v odvětví od roku 2019 registruje na 68 individuálních služeb, přičemž největší zájem ze strany českých vývozců je o čínský trh následovaný latinskoamerickými zeměmi.
„Sklářství je jedním z mála oborů, v němž Češi dokážou projít celým produkčním cyklem a exportovat finální produkt, který má vysokou přidanou hodnotu. Celá výroba se odehrává v Česku od návrhu designu, výroby, prodeje a instalace. Typicky se jedná o projekty svítidel realizované na míru,“ říká Doležal.
Místo hotelů luxusní byty
Jedna z předních tuzemských skláren, novoborský Lasvit, se musela kvůli pandemii přeorientovat z hotelového na rezidenční segment. „Vnímáme to jako dočasný trend a věříme, že hotelový segment do dvou až tří let zotaví,“ říká generální ředitel Lasvitu Aleš Stýblo.
Čínskou konkurenci v Lasvitu vnímají podobně jako před nástupem pandemie. „Pro nás jde spíše o konkurenci v oblasti dekorativních svítidel než našich instalací. Ty jsou stále naším core byznysem,“ dodává Stýblo. Dosud tyto kolekce tvoří něco kolem 10 procent odbytu. Do budoucna chtějí, aby to byla více než pětina.
Stejně jako další sektory i sklářství se ale aktuálně musí potýkat s nedostatkem materiálů a delšími dodacími termíny.
Čínský vývoz v květnu meziročně stoupl o 27,9 procenta na 263,9 miliardy dolarů (5,52 bilionu korun) a dovoz se zvýšil o 51,1 procenta na 218,4 miliardy. Informoval o tom čínský celní úřad. Mimořádně vysoká čísla částečně souvisí s loňským propadem obchodu, který zapříčinila koronavirová pandemie. Zahraniční obchod sice roste už několik měsíců, čekalo se ale ještě silnější oživení.Čínský vývoz i dovoz v květnu rostly dvouciferně, zaostaly ale za očekáváním
Money
Nad pláží Hermosa, nedaleko kostarického městečka Uvita, se v prudkém svahu džungle ukrývá resort Art Villas. Komplex tří betonových vil a několika stromových domů navrhli čeští architekti pro českého investora.Stylová dovolená. Resort uprostřed kostarické džungle navrhli Češi
Enjoy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?