Euro 7 nebude tak přísné. Jde o udržení evropské konkurenceschopnosti, uvedl Kupka

Návrh nového emisního nařízení Euro 7 v současné kompromisní podobě zřejmě nebude znamenat zpřísnění emisních limitů pro osobní i nákladní auta oproti stávající normě Euro 6. Stále je nutné zajistit limity termínů pro přijetí souvisejících předpisů v rámci EU. Příští pondělí 25. září má o návrhu jednat Rada ministrů EU odpovědných za konkurenceschopnost, uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla jsou nadále v návrhu kritické termíny vstupu normy v platnost. Původní návrh Evropské komise počítá s přijetím opatřením v polovině roku 2025 pro osobní a užitkové vozy a v polovině roku 2027 pro nákladní auta, což označil za nereálné. Za příliš krátké období ale považuje i stávající kompromisní návrh zavést opatření 24 měsíců od vstupu normy v platnost u nových osobních modelů a 36 měsíců u stávajících modelů. U nákladních aut to má být 48 měsíců, respektive 60 měsíců.
„Naším cílem je zachovat dostupná auta pro veřejnost v celé EU a zároveň udržení konkurenceschopnosti evropského auto průmyslu,“ uvedl Kupka.
Podle europoslance a zpravodaje návrhu Alexandra Vondry (ODS) je v současnosti návrh v klíčové fázi vyjednávání v Evropském parlamentu. Ve výborech se bude návrh projednávat ve čtvrtek 12. října a na plenární zasedání by se měl dostat v první polovině listopadu. „Snahou je, aby následný trialog moderovalo ještě španělské předsednictví, které je automobilovému průmyslu více nakloněno, a celé to bylo uzavřeno před nástupem Belgie, která moc autoprůmyslu nemá,“ podotkl.
Ceny zemědělských výrobců v Česku v srpnu meziročně klesly o 16,4 procenta. Pro spotřebitele je to příznivá zprava - trend cen v zemědělství se obvykle projeví i v konečných cenách v obchodech.
Čechům by měly zlevnit potraviny. Jestli ne, tak si někdo mastí kapsu, míní analytici
Zprávy z firem
Česko, které je kvůli velkému významu automobilového průmyslu jednou ze zemí, která změny návrhu iniciuje od jeho předložení Evropskou komisí, prosazuje spolu s dalšími členskými státy i další změny, které se týkají například procesu emisního testování vozidel nebo používání palubního monitorování emisí.
EU již dříve rozhodla o ukončení výroby aut se spalovacím motorem v roce 2035. Automobilky v této souvislosti považují přijetí normy Euro 7 za kontraproduktivní. Bude podle nich znamenat zbytečné investice vedle těch, které již vynakládají do elektromobility. Efekt Euro 7 na životní prostředí navíc považují za sporný vzhledem k nedostatečné obnově vozidlového parku a velkému množství méně ekologických vozů na silnicích.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.