Fúze a akvizice boří rekordy. Jejich hodnota letos už překonala 4,3 bilionu dolarů
Hodnota fúzí a akvizic v celém světě ve třetím čtvrtletí vzrostla o 38 procent na rekordních 1,52 bilionu dolarů.
Od ledna do konce září pak dosáhla 4,33 bilionu dolarů, čímž překonala celoroční maximum z roku 2007. Firmy a investoři se prostřednictvím nových akvizic snaží připravit na dobu po pandemii nemoci covid-19.
Netflix koupil první herní studio a Amazon konečně vydal svou očekávanou onlinovku Nový svět. Naplní se konečně predikce, že Big Tech firmy začnou vydělávat na herní branži?
Analýza: Big Tech firmy chtějí do herního průmyslu. Zatím jim to moc nejde
Zprávy z firem
„Investoři mají dostatek hotovosti a chtějí, aby se společnosti poohlížely po akvizicích v oblastech, ve kterých potřebují růst nebo nabídnout další možnosti a služby, nejen aby vyplácely dividendy nebo odkupovaly své akcie,“ řekl vedoucí oddělení fúzí a akvizic pro oblast Evropy, Blízkého východu a Afriky ve finančním ústavu Bank of America Birger Berendes.
Hodnota fúzí a akvizic v Evropě se ve třetím čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím loni zdvojnásobila na 473 miliard dolarů. Ve Spojených státech se zvýšila o 32 procent na 581 miliard dolarů, v Asii a Tichomoří pak o 21 procent na 365 miliard dolarů.
Mezi největší dohody patřilo převzetí platební firmy Afterpay technologickou společností Square za 29 miliard dolarů, vyčlenění Universal Music Group a převzetí firmy Entain, vlastníka sázkové kanceláře Ladbrokes. Tu za 18,4 miliardy liber (543,8 miliardy korun) převzala americká sázková společnost DraftKings.
Počet transakcí prudce rostl ve většině odvětví ekonomiky, zvláště pak v technologickém průmyslu a v energetice. Počet transakcí ve vývoji softwaru se za devět měsíců více než ztrojnásobil.
Velké technologické společnosti letos rekordním tempem nakupují menší konkurenty, píše britský ekonomický list Financial Times (FT). Poukazuje přitom na riziko omezení hospodářské soutěže, což v konečném důsledku poškodí spotřebitele.
Nezadržitelný akviziční apetit technologických gigantů je nežádoucí, shodují se experti
Leaders
Pokrok západních ekonomik v očkování dospělé populace zmírnil v létě pandemická omezení a vyvolal zájem o nákupy zvláště mezi soukromými investičními společnostmi. Objem akvizic uskutečněných soukromými investičními fondy za devět měsíců vzrostl o 133 procent na 818 miliard dolarů.
„Fúze a akvizice jsou o důvěře. Firmy i sponzoři mají ze současného prostředí dobrý pocit, a to je důvod, proč velmi aktivně vyhledávají příležitostí ještě předtím, než přijde na trh korekce,“ řekl podle agentury Reuters ředitel oddělení fúzí a akvizic ve firmě JP Morgan Dirk Albersmeier.
Chystané daňové reformy amerického prezidenta Joea Bidena pravděpodobně zvýší náklady na uzavírání dohod. Přední bankéři z odvětví ale v nejbližší době neočekávají zpomalení v uzavírání nových dohod.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.