Antimonopolní úřad potrestal firmu Electrolux vysokou pokutou

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potrestal výrobce elektroniky Electrolux pokutou 125 milionů korun za dlouholeté protisoutěžní jednání. Firma prodejcům svých výrobků zakazovala zlevnit spotřebiče pod stanovenou hranici. Společnost pochybení přiznala a nepodala rozklad, rozhodnutí úřadu je tak pravomocné.
„Jednání firmy Electrolux mělo dopad na velké množství českých domácností, které mohly v jeho důsledku nakupovat například lednice, pračky nebo vysavače značek Electrolux, AEG a Zanussi jen za ceny vyšší, než kdyby mezi prodejci mohla probíhat volná cenová soutěž. Naši vyšetřovatelé odvedli perfektní práci, když zajistili natolik přesvědčivé důkazy, že účastník řízení s úřadem spolupracoval, ke všemu se přiznal a v rámci narovnání nerozporoval rekordní pokutu,“ uvedl místopředseda antimonopolního úřadu Kamil Nejezchleb, který vyšetřování vedl.
Společnost Electrolux je součástí stejnojmenné švédské skupiny a působí zejména na trhu s velkými a malými domácími spotřebiči. V některých segmentech ovládá v Česku velkou část trhu.
Vyšetřovatelé ÚOHS zjistili, že firma nejméně od konce roku 2012 do podzimu 2021 stanovovala svým odběratelům nejnižší možné ceny, za které mohou její zboží prodávat. Pokud prodejce nastavil cenu pod tuto hranici, Electrolux jej vyzýval ke zvýšení cen pod hroznou sankcí, které také uplatňoval.
Letošní červenec přinese další změnu pro výrobce automobilů. K řadě platných povinností jim u nových vozů přibude ochrana před kyberútoky. Tu zatím řešila každá automobilka po svém.
Hackeři se zaměřují na automobily. Vozy budou chráněny před kyberútoky
Zprávy z firem
„Electrolux jakožto výhradní dodavatel výrobků byl schopen prostřednictvím distributorů a dalšími metodami zjistit složení celého dodavatelského řetězce. Byl schopen si tak vynutit dodržování jím stanovených maloobchodních cen i u prodejců, s nimiž neměl přímou dohodu. Ke kontrole cen využíval i cenové srovnávače, jako například heureka.cz,“ doplnil Nejezchleb.
Antimonopolní úřad krom takzvaných vertikálních dohod prokázal také to, že Electrolux znemožňoval některým odběratelům, aby jeho výrobky prodávali dalším prodejcům. Tím omezil okruh zákazníků, což zákon zakazuje.
Výši uložené pokuty ovlivnila závažnost i doba trvání protisoutěžního jednání, k dobru úřad firmě přičetl to, že problematické chování dobrovolně ukončila, spolupracovala s vyšetřovateli a využila proceduru narovnání. Vzhledem k využití narovnání Electrolux nepodal rozklad proti rozhodnutí úřadu, pokuta je tak pravomocná a firma ji musí zaplatit.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.