Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Firma požádala o posouzení EIA pro byty na Nákladovém nádraží Žižkov

Nákladové nádraží Žižkov
Se svolením Prahy 3
 ČTK

Společnost Žižkov Station Development založená developerskou firmou Sekyra Group a Českými drahami podala oznámení pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) pro plánovanou stavbu 3000 bytů v areálu pražského Nákladového nádraží Žižkov. Předběžný termín zahájení stavby je podle oznámení v roce 2030 a ukončení o deset let později. Budovu samotného nádraží, kterou společný podnik původně rovněž zahrnoval, nedávno koupilo hlavní město.

Firmu Žižkov Station Development založily Sekyra Group a ČD v roce 2007, státní dopravce v ní má podíl 51 a developer 49 procent. Cílem podniku je výstavba bytů na pozemcích jižně od budovy bývalého nádraží, které vlastní z větší části ČD. V rozsáhlém areálu kolem nádraží jinak mají pozemky i jiní vlastníci, již tam začala stavět firma Central Group a plánuje to i Penta či Finep. Nová čtvrť má mít až 20 tisíc obyvatel.

Sekyra Group plánuje na pozemcích postavit dva bloky bytových domů a park. Většina budov bude osmipodlažních s ustupujícím devátým podlažím, dominanty pak budou tvořit dvanácti až patnáctipatrové domy. V přízemí budov budou prostory pro obchody a služby. Celkem by podle oznámení ve 3000 bytech mělo na zhruba 239 tisících metrech čtverečních hrubé podlažní plochy najít bydlení asi 8200 lidí.

Součástí záměru jsou podzemní garáže pro parkování zhruba 3000 aut. Podoba parku vzejde z architektonicko-krajinářské soutěže. Termín stavby je podle dokumentu pouze orientační a bude záviset na postupu přípravy projektové dokumentace a také na harmonogramu určeném budoucí stavební firmou.

Firma Žižkov Station Development měla také předkupní právo na rozsáhlou funkcionalistickou budovu nádraží, o kterou však projevila zájem Praha a nedávno ji po dohodě všech stran za 1,43 miliardy korun od ČD odkoupila. Plánuje tam vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory či kanceláře. Město také dokončuje dohodu s developery o penězích, které přispějí na budování veřejné infrastruktury nové čtvrti. Po jejím uzavření vedení magistrátu plánuje předložit zastupitelům změnu územního plánu, která další zástavbu umožní.

V nové čtvrti bude také tramvajová trať, kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok. Vznikající čtvrť napojí od západu na ulici Jana Želivského a od východu na Jarov. Částečně využije stávající železniční koleje. V areálu vznikne i nová Jarovská ulice, která by měla čtvrť napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.

Součástí původních plánů společného podniku byla i varianta zbourání nádraží. Proti demolici se však razantně postavili místní obyvatelé a část odborné veřejnosti. Ministerstvo kultury pak rozhodlo o památkové ochraně objektu, která platí od roku 2013.

Původnímu účelu přestalo nádraží, které vzniklo mezi lety 1934 a 1937 podle projektu architektů Karla Caivase a Vladimíra Weisse, sloužit v roce 2002. Příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016.

Tomáš Pardubický z Finepu

Ceny bytů se do deseti let zdvojnásobí, říká Tomáš Pardubický z Finepu

Hlavním důvodem, proč se staví málo bytů, proč se na ně vytvářejí pořadníky a jejich cena roste, není překvapivě neochota politiků. Hlavním problémem je infrastruktura ve městech, myslí si Tomáš Pardubický, akcionář developerské společnosti Finep. Města podle něj nemají dost peněz, aby stavěla dopravu, parkování, vodovodní řady, kanalizaci, energetické sítě. Vidí dvě možná řešení. Buď změnit rozpočtové určení daní a víc podpořit velká města, kam se lidé stěhují za prací. Nebo zajistit výstavbu infrastruktury ze strany státu. V současnosti přitom města tlačí na investory, aby sítě a vybavení financovali sami. Ti pak zvýšené náklady logicky promítnou do cen bydlení.

Přečíst článek

Vizualizace stanice Olbrachtova

Příští rok se mají prostavět miliardy. Kde se Praha bude nejvíc měnit?

I v příštím roce čeká Prahu výstavba či příprava miliardových projektů. Kromě metra D, asi nejzásadnější položky z rozpočtu metropole, se chystá změna územního plánu pro Bubny Zátory. A miliardy prostaví v Praze i soukromý sektor.

Přečíst článek

Brno roste. A Praha hledá směr

Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.

Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.

Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.

Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.

A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.

Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.

Související

Edit! architects byli ocenění za kvalitní řešení do ulice Jana Želivského.

Velká přeměna Žižkova začíná. Sekyra ukázal, jak budou vypadat první domy nové čtvrti

Přečíst článek
Mojmír Hampl

Sněhové vločky? Nesmysl. Mladí jsou investičně odvážnější než generace před nimi, říká Mojmír Hampl

Přečíst článek
Metropolitní plán

Praha žádá méně zástavby, více zeleně. Radnice posílají připomínky k novému Metropolitnímu plánu

Přečíst článek
Doporučujeme