Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

FreshStart: Úspěch v byznyse často závisí na prvním dojmu, říká lektorka etikety

Adéla Mrzílková

„Podnikání má tři základní aspekty – vytrvalost, trpělivost a etiketu,“ říká lektorka etikety v byznyse Iva Pluháčková. Chování na schůzce samotné, ale i příprava před ní dokáže výrazně ovlivnit výsledek jednání, míní expertka. V rozhovoru pro FreshStart se odbornice na byznys etiketu podělila o rady, jak udělat dobrý první dojem a začít budovat kvalitní síť obchodních kontaktů.

Reklama

Proč je etiketa v byznyse tak důležitá?

V dnešním konkurenčním prostředí je nezbytné se odlišit. Právě proto je klíčový první dojem. Podnikatel musí být vždy skvěle oblečen, musí se umět správně představit, musí přijít včas. Pomocí této takzvané psané etikety, ale i pomocí té obyčejné lidské, kam spadá prosté poděkování, laskavost, pokora nebo úcta, můžeme v druhém navodit příjemný dojem ze schůzky a zajistit tak, že se s námi bude chtít potkat znovu.

Co mám dělat, když si nejsem jistý, jak se na schůzku obléknout?

Vrcholem etikety nejen v byznyse je empatie. Pomocí ní dokážeme odhadnou situaci a podle toho se obléknout. Vždycky je lepší být trochu overdressed než underdressed.

Doporučuji si zjistit, s kým budete jednat, a hlavně v jakém oboru dotyčný pracuje. Pro setkání s marketingovým týmem pravděpodobně nepotřebuji být extra formálně oblečená, ale vystačím si se smart casual. Naproti tomu při návštěvě například právní kanceláře bych se měla se obléknout formálněji.

Formální oděv 21. století
video

Oblékání v podnikání: Business formal nebo business casual?

V dnešním podnikatelském světě už neexistuje jednotná uniforma v podobě saka a kravaty případně ženského kostýmku. V závislosti na situaci se můžete setkat s formálním, semi-formálním, ale i neformálním stylem oblékání. Jak poznáte, kdy nahodit black tie a kdy si vystačíte s business casual?

Přečíst článek

Sebevědomé vystupování jde nacvičit

Kromě správného oblečení, jak mohu udělat dobrý první dojem?

Podle posledních výzkumů první dojem prý děláme už během prvních milisekund. Za tu dobu reálně nejsme schopni ani nic udělat. Proto se musíme důkladně připravit ještě před schůzkou. S tím souvisí již zmíněné adekvátní oblečení. Dopředu bychom si ale také měli zjistit, s kým budeme jednat nebo o čem budeme chtít mluvit.

Mobil na stole je urážka

Čím si naopak první dojem pokazím?

Já se nejčastěji setkávám s problémy v nonverbální komunikaci, kdy dotyčný přijde shrbený, neupravený, s nesebevědomým pohledem a do toho ještě špatně podá ruku. Právě toto jsou všechno věci, které si můžeme doma nacvičit – přímý postoj, sebevědomý příchod, správné podání ruky a tak dále. Jakmile tohle zvládnete, bude váš první dojem kouzelný.

S jakými faux pas se nejčastěji setkáváte?

Pro etiketu v byznyse je nesmírně důležitá autenticita. Ono to vlastně není faux pas jako takové, ale nejhorší je, když se někdo snaží mermomocí dodržovat všechna pravidla etikety. Nesmíme přehrávat situaci nebo být příliš afektovaní. Když bychom například zrovna nevěděli, kdo se představuje jako první, nejhorší faux pas by bylo si stoupnout před skupinu lidí a začít přemýšlet.

Naprostým vrcholem je za mě používání digitálních technologií, konkrétně vytahování telefonů během schůzky, jejich odkládání na stůl a podobně.

video

FreshStart: Podnikání není raketová věda. Moc počítání na startu může být na škodu, říká ekonom Kovanda

Kdy je vhodnější využít vlastní a kdy cizí kapitál? Co je dluhopisové financování? Jak poznám finančně zdravý podnik? FreshStartu odpovídal hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Každý podnikatel musí ve svých obchodních partnerech vzbuzovat důvěru. Jak na to?

Důvěryhodnost si budujeme právě už od začátku, s prvním dojmem. Ale i tím, že chodíme na čas a plníme dohodnuté věci, abychom dali najevo, že se na nás druhý může spolehnout. Říká se, že podnikání má tři základní aspekty – vytrvalost, trpělivost a etiketu. Proto důvěra není jen o včasném dodání zboží ale i o etiketě. Například pozve-li nás partner na společenskou akci, musí vědět, že mu tam neuděláme ostudu a budeme ho reprezentovat.

Z podnikatelské etikety to zdaleka není vše. Zjistěte, kdo podává ruku, kdo se představuje jako první či jakým tématům se vyhnout během small talku. Celý rozhovor si přečtěte na webu FreshStartu.

video

FreshStart: Firma musí mít tah na bránu, říká investorka Ferancová Bartoňová

Jak být zajímavý v očích investora, radí investorka a spolumajitelka fondu Espira Investments Andrea Ferancová Bartoňová. Do čeho investuje ona sama a co radí firmám, které hledají externí zdroje financování? Dozvíte se v novém dílu seriálu FreshStart.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme