Šok: Výrobní ceny v Německu v prosinci stouply o 24,2 procenta, vůbec nejvíce v historii

Výrobní ceny v Německu vzrostly v prosinci v meziročním srovnání o rekordních 24,2 procenta, vysoký růst způsobily hlavně sprintující ceny energií. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil spolkový statistický úřad.
Analytici v anketě agentury Reuters očekávali v průměru růst o 19,4 procenta. Prosinec byl přitom už třetím měsícem za sebou, kdy ceny pádily dvouciferným tempem. V říjnu se zvýšily o 18,4 procenta a v listopadu o 19,2 procenta. Prosincový růst byl nejvyšší nejméně do roku 1949, kdy se tyto údaje začaly sledovat.
[[Twitter status: https://twitter.com/martinslany01/status/1484067384134717444]]
Ve srovnání s předchozím měsícem výrobní ceny stouply o pět procent, což je také rekord. V listopadu se zvýšily o 0,8 procenta.
Ceny energií meziročně stouply o 69 procent. Bez zahrnutí cen energií výrobní inflace činila 10,4 procenta. Je důležitým ukazatelem budoucího vývoje spotřebitelských cen. Růst výrobních cen se totiž často promítá do vyšších nákladů pro spotřebitele.
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v loňském roce zvýšil o 2,7 procenta, uvedl ve své předběžné zprávě spolkový statistický úřad. Ekonomika se tak vrátila k růstu po předloňském propadu o 4,6 procenta, za kterým stály negativní hospodářské dopady koronavirové pandemie.
Německo se zotavuje z covidu. Největší evropská ekonomika loni vzrostla o 2,7 procenta
Money
Spotřebitelské ceny v Německu loni meziročně vzrostly o 3,1 procenta, což bylo nejvíce od roku 1993. Motorem inflace byly především vysoké tempo růstu cen energií a také problémy v dodavatelských řetězcích. V samotném prosinci se meziroční tempo růstu spotřebitelských cen podle německé metodiky zvýšilo na 5,3 procenta.
Míra růstu spotřebitelských cen na konci roku 2022 se bude opticky blížit cíli České národní banky, tedy úrovni dvou procent. Vedle dopadů zvyšování sazeb ČNB se na tom podepíše zejména vysoká základna inflace z konce loňského roku, upozornili ekonomové na konferenci Investiční výhledy 2022, kterou uspořádala investiční společnost EMUN.
Inflace se ke konci roku uklidní, ale jen zdánlivě, varují ekonomové
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.