Šok: Výrobní ceny v Německu v prosinci stouply o 24,2 procenta, vůbec nejvíce v historii
Výrobní ceny v Německu vzrostly v prosinci v meziročním srovnání o rekordních 24,2 procenta, vysoký růst způsobily hlavně sprintující ceny energií. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil spolkový statistický úřad.
Analytici v anketě agentury Reuters očekávali v průměru růst o 19,4 procenta. Prosinec byl přitom už třetím měsícem za sebou, kdy ceny pádily dvouciferným tempem. V říjnu se zvýšily o 18,4 procenta a v listopadu o 19,2 procenta. Prosincový růst byl nejvyšší nejméně do roku 1949, kdy se tyto údaje začaly sledovat.
[[Twitter status: https://twitter.com/martinslany01/status/1484067384134717444]]
Ve srovnání s předchozím měsícem výrobní ceny stouply o pět procent, což je také rekord. V listopadu se zvýšily o 0,8 procenta.
Ceny energií meziročně stouply o 69 procent. Bez zahrnutí cen energií výrobní inflace činila 10,4 procenta. Je důležitým ukazatelem budoucího vývoje spotřebitelských cen. Růst výrobních cen se totiž často promítá do vyšších nákladů pro spotřebitele.
Hrubý domácí produkt (HDP) Německa se v loňském roce zvýšil o 2,7 procenta, uvedl ve své předběžné zprávě spolkový statistický úřad. Ekonomika se tak vrátila k růstu po předloňském propadu o 4,6 procenta, za kterým stály negativní hospodářské dopady koronavirové pandemie.Německo se zotavuje z covidu. Největší evropská ekonomika loni vzrostla o 2,7 procenta
Money
Spotřebitelské ceny v Německu loni meziročně vzrostly o 3,1 procenta, což bylo nejvíce od roku 1993. Motorem inflace byly především vysoké tempo růstu cen energií a také problémy v dodavatelských řetězcích. V samotném prosinci se meziroční tempo růstu spotřebitelských cen podle německé metodiky zvýšilo na 5,3 procenta.
Míra růstu spotřebitelských cen na konci roku 2022 se bude opticky blížit cíli České národní banky, tedy úrovni dvou procent. Vedle dopadů zvyšování sazeb ČNB se na tom podepíše zejména vysoká základna inflace z konce loňského roku, upozornili ekonomové na konferenci Investiční výhledy 2022, kterou uspořádala investiční společnost EMUN.Inflace se ke konci roku uklidní, ale jen zdánlivě, varují ekonomové
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.