Tuzemské hotely čeká náročná sezóna, bojují s rušením rezervací
Zřejmě ještě horší výsledky než ty loňské čekají tuzemští hoteliéři po vánočních svátcích. Rezervace ruší zahraniční hosté i tuzemská klientela. A trápí je nejistota, zda pandemie ustoupí a vláda nevyhlásí další lockdown.
„Ještě v listopadu to vypadalo na velmi úspěšný prosinec z hlediska obsazenosti, jen něco málo pod rokem 2019,“ říká Veronika Tamchynová z Four Seasons. Se zrušením vánočních trhů, vyhlášením nouzového stavu a samozřejmě s výskytem nové mutace koronoraviru se podle ní optimistická situace během několika mála dní změnila a došlo na zrušení velkého procenta rezervací.
„Nakonec tedy v prosinci v obsazenosti skončíme oproti roku 2019 s velkou ztrátou. Firemní večírky se zrušily všechny a tržby poklesly i v restauraci, a to zejména po omezení vstupu jen pro očkované,“ dodává Tamchynová.
Segment cestovního ruchu v posledních dvou letech významně ochabl a tuzemští provozovatelé hotelů se potýkali s razantním propadem tržeb. „Upřímně – kdyby korona přišla přede dvěma roky, měli bychom větší problémy," říká majitel stejnojmenné hotelové sítě Lukáš Pytloun, který před pár týdny otevřel nový hotel na pražské Kampě.
Lukáš Pytloun: Do konce příštího roku budeme investovat 500 milionů
Leaders
Podobně situaci hodnotí i další provozovatelé. Podle generálního ředitele a majitele sítě Pytloun Hotels Lukáše Pytlouna mívaly hotely v jeho řetězci na svátky obsazenost kolem 85 procent. V současné době klesla na 65 procent.
„Nové rezervace se v posledních dnech zastavily, na prosinec máme záporný pickup asi jeden milion korun měsíčně,“ říká Pytloun s tím, že největší storna zaznamenávají u zahraniční klientely převážně na jejich pražských pobočkách, kde kvůli zpřísněným vládním nařízením musí někteří turisté po příletu nastoupit do karantény. Tito turisté proto rezervace ruší.
Ale pokles se týká i jeho horských zařízení. „Nejvyšší pokles v našich horských hotelech je u německé klientely, která stornuje objednávky ve velkém. V pražských pobočkách nejvíce stornují pobyty zejména Izraelci a hosté z třetího světa, protože bohužel musí podstoupit třídenní karanténu, a když někdo přijede na týden, tak nechce být tři dny v karanténě,“ dodává Pytloun.
Investiční firma zakladatele Microsoftu Billa Gatese převezme kontrolní většinu v kanadském řetězci luxusních hotelů Four Seasons.
Gates ovládne řetězec hotelů Four Seasons. Koupí část podílu saúdského prince
Zprávy z firem
„Aktuálně zaznamenáváme rušení firemních akcí. Bohužel zastavil se i narůst individuálních rezervací,“ říká generální ředitel OREA Hotels & Resorts Gorjan Lazarov k aktuální situaci v hotelnictví.
„Pevně doufáme, že lockdown v následujících měsících nepřijde, a hlavně, že se situace zlepší tím, že se s větší proočkovaností sníží tlak na zdravotní systém. Obavu z toho ale samozřejmě máme,“ podotýká Lazarov. „Nejhorší je nejistota. V době, kdy se zvyšují čísla a Česká republika se stává pro zahraniční hosty především z Německa riziková, snižuje to poptávku po našich hotelech,“ dodává.
Vánoční svátky i Silvestr jsou ale zatím podle něj velice vytížené. „Největší zájem je o horské hotely na Šumavě a v Krkonoších, kde nám zbývají poslední jednotky pokojů,“ uvedl.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.