Reklama

Tokio 2020: Místo zisků dluhy. Sponzoři olympiády pláčou

Tokio 2020, letní olympiáda, ilustrační foto
ČTK
Viliam Buchert

Letní olympiáda je nejsledovanější akcí vůbec, v televizi se na ní dívají až tři miliardy lidí. V případě her v Tokiu, které začínají 23. července, se proto kolem nich točí i desítky miliard dolarů. Jenže kvůli koronaviru a posunutí olympiády je mnohé jinak.

Japonská pivovarnická firma Asahi Breweries z holdingu Asahi, který kromě jiného vlastní i Plzeňský Prazdroj, patří mezi patnáctku významných firem, takzvaných Gold Partners, pro pořadatele letní olympiády v Tokiu. Do her firma investovala celkem 135 milionů dolarů. Jenže její plány překazila koronavirová pandemie. 

Nejdříve byly hry posunuty z roku 2020 na letošní léto, pak přišel zákaz cest zahraničních diváků na olympiádu a před několika dny i poslední rána - na stadiony a do sportovních areálů nesmí už ani Japonci. Místní sponzoři (včetně Asahi) a pořadatelé tak přijdou o možnost pořádání připravených akcí a zaznamenají obří finanční ztráty.

Na co jdou peníze

Kromě obrovských ztrát sponzorů se také značně nafoukl rozpočet her. První verze rozpočtu počítala pro japonské pořadatele s náklady 6,7 miliardy dolarů. Jenže poslední, pátá verze rozpočtu, už počítá s 15,4 miliardami. A to ještě nemusí být konečné číslo.

Euro 2021. Pohár patří Itálii

Tři miliardy. Češi na fotbalové Euro prosázeli nejvíce peněz v historii

Objem sázek na fotbalové Euro dosáhl u sázkových kanceláří v Česku zhruba tři miliardy korun. To je o půl miliardy více než při dosud rekordním fotbalovém mistrovství světa 2018.

Přečíst článek

Prodej vstupenek měl původně přinést 818 milionů dolarů, teď je jasné, že to bude nula. Patnáct hlavních japonských sponzorů dodalo celkem přes 3,3 miliardy, ty se ale ani v budoucnosti podle všeho nijak vrátit nemohou, protože konání marketingových a reklamních akcí na místě je kvůli koronaviru zásadně omezeno. Mezi sponzory jsou vedle už zmíněné Asahi také japonské společnosti Nomura, NTT, NEC, Fujitsu, Asics a další. 

Reklama

Zvýšené jsou i náklady na zdravotnické zabezpečení sportovců, jejich doprovodu, rozhodčích a samotných pořadatelů. Například každý den se mají v průběhu her všichni testovat.

V řádu několika miliard dolarů se počítalo také s penězi, které měli utratit cizinci i domácí fanoušci v průběhu her za hotely, služby či návštěvu restaurací, obchodních center a různých historických či zábavních parků. I v tomto případě to bude zcela jiné číslo.

Samozřejmě, že hry jsou pojištěné, ale odhad je, že na pojistkách se vrátí maximálně dvě až tři miliardy dolarů, takže nevykryjí všechny možné ztráty a extrémně zvýšené náklady.

Zahraniční partneři

Kromě domácích firem má ještě své vlastní partnery Mezinárodní olympijský výbor (MOV), který ve skutečnosti hry pořádá. Podle odhadů expertů na tom budou tyto sponzoři lépe než japonští kolegové. Důvodem je to, že smlouvy se podepisují na několik olympiád dopředu. Nadnárodní firmy by se tak mohly zahojit po Tokiu při pořádání zimních her v Pekingu příští rok a pak v létě roku 2024 v Paříži.

Oficiální míč Mistrovství Evropy ve fotbale.

EURO 2020: Mezi sponzory evropského šampionátu kralují ti z Číny

Mistrovství Evropy ve fotbale bývá i obrovským byznysem. Nejinak tomu bude i při právě probíhajícím šampionátu. Letos se ale populární EURO koná netradičně v 11 zemích, kvůli koronaviru také s omezeným počtem diváků. Velmi pozoruhodné je i letošní složení hlavních sponzorů, které poměrně věrně odráží geopolitickou a ekonomickou realitu. Na rozdíl od minulosti se více prezentují firmy z online prostředí, velmi silné je zastoupení Číny (i když se hraje na starém kontinentu) a evropské společnosti začaly i zde tahat za kratší konec.  

Přečíst článek

Hlavními partnery MOV pro Tokio a další hry jsou například Coca-Cola, Airbnb, Alibaba, Bridgestone, Samsung, Toyota, Intel, Visa, Omega a další. Celkem asi 14 firem.

Mezinárodní olympijský výbor vydělá

Nejlépe na tom bude přes všechny nesnáze Mezinárodní olympijský výbor. Ten i na Tokiu vydělá. Důvodem je především to, že jen televizní práva na zimní hry v jihokorejském Pchjongčchangu 2018 a Tokio 2020 (oficiální název zůstal s tímto rokem, i když hry se posunuly) MOV dokázal prodat za zhruba 4,5 miliardy dolarů.

Jiří Kejval, předseda Českého olympijského výboru, který je současně šéfem marketingové komise MOV, ale připomíná jednu důležitou skutečnost, kterou veřejnost většinou nezná: „MOV je nezisková organizace, kde se příjmy rovnají výdajům. Kolem 60 procent příjmů MOV zajišťuje prodej televizních práv a 35 procent jde od sponzorů,“ upozorňuje Kejval.

MOV tedy i na Tokiu, kde mnozí počítají velké ztráty, nakonec vydělá, protože televizní přenosy půjdou do více než 200 států světa. A to nezmění ani koronavirus.

Spotřeba čepovaného piva kvůli protiepidemickým uzávěrám pivnic loni výrazně klesla.

Zavřené pivnice připravily Prazdroj o pětinu zisku

Plzeňskému Prazdroji klesl loni čistý zisk o pětinu na 3,8 miliardy korun. Tržby činily téměř 16 miliard, meziročně poklesly o více než miliardu. Na vině byla protikoronavirová vládní opatření, která uzavřela pivnice.

Přečíst článek

Reklama

Související

Jiří Kejval, sportovní funkcionář

Miliardy z olympiád jdou zpátky do sportu, říká sportovní funkcionář Kejval

Přečíst článek
Alexander Choupenitch

Tokio 2020: Odměny pro medailisty se různí, jsou to miliony i nic. Češi ale neví

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme