Přidáno loni dostaly čtyři pětiny lidí. Málokdo to ale vnímá

Častěji zaznamenali zvýšení platu lidé v kancelářských pozicích s 57 procenty, méně často se 49 procenty ti manuálně pracující.
I když 80 procent zaměstnavatelů loni plošně zvyšovalo mzdy, jen polovina zaměstnanců vnímá, že skutečně dostala přidáno. Důvodem rozdílu je jen mírný růst mezd. Třetina lidí si plánuje říct v letošním roce o více peněz. Vyplývá to z průzkumu Grafton Recruitment, do kterého se zapojilo 1500 respondentů z řad zaměstnanců a 269 zástupců zaměstnavatelů.
Častěji zaznamenali zvýšení platu lidé v kancelářských pozicích s 57 procenty, méně často se 49 procenty ti manuálně pracující. Ve většině případů šlo o zaměstnance velkých firem, méně o ty, kteří pracují v malých firmách. „I když data ukazují, že reálné mzdy rostou, se svou mzdou vychází jen 43 procent lidí. Plných 46 procent žije od výplaty k výplatě a jedenáct procent se svou mzdou nevychází vůbec,“ uvedla marketingová ředitelka Grafton Recruitment Jitka Kouba.
S plošným navyšováním mezd počítají i zaměstnavatelé, pro letošní rok jej plánuje 77 procent společností. Nejčastějším důvodem je firemní politika, což uvádí 71 procent respondentů. Dvě pětiny firem zmiňují jako důvod i inflaci a třetina se navyšováním mezd snaží zabránit fluktuaci zaměstnanců.
Nejvíce firem plánuje přidávat v Královéhradeckém kraji s 94 procenty a v Jihomoravském kraji s 93 procenty, nejméně v Praze, kde se k tomuto kroku chystá 72 procent zaměstnavatelů.
Podobná disproporce mezi tvrzeními zaměstnavatelů a zaměstnanců panuje i u benefitů. Zatímco z informací firem vyplývá, že benefity v podobě cafeterie, benefitních bodů nebo flexipassů poskytují svým zaměstnancům dvě třetiny společností, zaměstnanci v průzkumu tvrdí, že tento typ benefitů nedostává téměř 60 procent z nich. Shoda v názorech nastává jen u dnů volna navíc.
„Rozdíly v tom, co tvrdí zaměstnavatelé a co vnímají zaměstnanci, mohou být způsobené špatnou komunikací firem směrem k jejich lidem,“ upozornila Kouba. Zvýšení mzdy bylo loni podle ní často jen v řádu několika málo procent, což u nižších rolí představovalo pouze kosmetickou úpravu. Pokud navíc například „modré límečky“ mají kvůli různým směnám, a tedy i různým zákonným příplatkům za noční či práci o svátcích a víkendech, každý měsíc jinou mzdu, nemusí na první pohled poznat, že jim zaměstnavatel základní mzdu zvýšil, dodala.
Navzdory obecnému přesvědčení, že v ČR vydělávají na stejných pozicích muži více než ženy, tři čtvrtiny zaměstnavatelů tvrdí, že v jejich společnostech jsou lidé odměňováni rovně. Zaměstnanci ovšem tento pohled nesdílejí. Jen 35 procent respondentů si myslí, že muži a ženy na stejných pozicích vydělávají srovnatelně. Naopak 37 procent se domnívá, že muži jsou odměňováni lépe. Čtyři procenta tvrdí, že vyšší mzdy mají ženy.
Česká republika v době od druhé poloviny roku 2021 vykazuje v rámci Visegrádské čtyřky suverénně největší nárůst cen elektřiny pro domácnosti. V paritě kupní síly má Česko elektřinu, ale i plyn prakticky nejdražší v EU, jak plyne i ze zveřejněných čísel Eurostatu za druhé pololetí roku 2024. A to je Česko ze zemí Visegrádské čtyřky dlouhodobě suverénně největším čistým vývozcem elektřiny. Samé paradoxy, zdá se. Odkud se berou?
Lukáš Kovanda: Češi platí německé ceny elektřiny za české mzdy
Názory
Minimální důstojná mzda za práci na plný úvazek tak, aby pokryla potřeby dospělého s dítětem, volný čas i menší spoření, by měla v Česku za minulý rok činit 45 865 korun hrubého. Meziročně se zvedla asi o 300 korun. Pod důstojnou částkou bylo 63 procent zaměstnaných. V Praze a Brně byl důstojný hrubý příjem kvůli vysokým nákladům na bydlení na 53 953 korunách, proti předloňsku loni vzrostl o víc než 6200 korun. Nedosáhlo na něj 59 procent zaměstnanců. Méně než stanovenou důstojnou sumu vydělávalo 2,5 milionu pracovníků a pracovnic. Spočítal to tým odborníků z Platformy pro minimální důstojnou mzdu. Výsledky experti představili dnes na tiskové konferenci.
Na minimální důstojnou mzdu většina Čechů nedosáhne
Money
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.