Nezaměstnanost v srpnu klesla na 3,6 procenta. Volných míst ještě přibylo
Nezaměstnanost v Česku v srpnu klesla na 3,6 procenta z červencových 3,7 procenta. Bez práce bylo necelých 268 tisíc lidí. Počet nabízených pracovních míst je rekordní. Vyplývá to z údajů Úřadu práce ČR.
Nezaměstnanost v Česku v srpnu klesla na 3,6 procenta z 3,7 procenta v červenci. Vrátila se tak na úroveň z loňského května, před rokem v srpnu byla o dvě desetiny procentního bodu vyšší. Počet uchazečů o práci klesl proti červenci o 4289 na 267 889, ve srovnání s loňským srpnem bylo nezaměstnaných zhruba o 11 200 méně. Naopak nabízených pracovních míst přibylo.
Ke konci srpna zaměstnavatelé nabízeli prostřednictvím úřadů práce 363 114 volných pracovních míst. Bylo to téměř o 5000 víc než v červenci, proti loňskému srpnu volných míst přibylo skoro o 22 300. Na jedno volné místo tak připadá méně než jeden uchazeč.
Výsledek je lepší, než předpovídali analytici, kteří očekávali stagnaci nezaměstnanosti na červencových 3,7 procenta. V srpnu se sice nezaměstnanost obvykle mírně zvyšuje kvůli příchodu absolventů na pracovní trh, ekonomové ale čekali, že neporoste, protože ekonomika se zotavuje a pracovníků na trhu je nedostatek.
Pandemie nepřinesla kýžené pročištění pracovního trhu. Firmy tak stále bojují s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců. Oproti loňsku se ale situace podle šéfů tuzemských společností mírně zlepšila.České firmy plánují nabírat více než v okolních zemích
Money
Očekávaný nárůst počtu nezaměstnaných se nekonal, naopak zaměstnavatelé začali nabírat nové zaměstnance, podotkl generální ředitel Úřadu práce ČR Viktor Najmon. Připomněl, že v září na trh práce přicházejí další absolventi a také postupně končí sezonní práce. „V následujících měsících tak může nezaměstnanost stagnovat nebo mírně vzrůst, což odpovídá klasické vývojové křivce. V neposlední řadě se situace na trhu práce bude odvíjet od aktuální pandemické situace,” dodal.
Trh práce ovlivňuje především poptávka zaměstnavatelů po dělnických profesích ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví, uvedl Úřad práce ČR. Nadále je velký zájem také o sezonní pracovníky v zemědělství, zahradnictví, lesnictví a rybářství. Pracovníky hledají také třeba v živočišné a potravinářské výrobě a obchodu.
Nejvyšší nezaměstnanost mezi kraji byla v srpnu 5,4 procenta v Moravskoslezském, 5,3 procenta v Ústeckém a 4,7 procenta v Karlovarském kraji. „Tyto tři regiony měly nejvyšší podíl nezaměstnaných osob i v srpnu loňského roku, což odpovídá jejich dlouhodobé ekonomické situaci,” uvedl úřad práce. Naopak nejnižší podíl lidí bez práce 2,3 procenta zůstal v Pardubickém kraji. Nejvýrazněji nezaměstnanost klesla v Plzeňském a Karlovarském kraji.
Růst cen zdaleka nemusí být přechodný. Nejdůležitější je očekávání, varuje akademik Niall Ferguson.Inflace se může utrhnout z řetězu jako v sedmdesátkách, říká finanční historik
Money
Z okresů byla nezaměstnanost na konci srpna nejnižší na Pelhřimovsku, Jindřichohradecku, Rychnovsku a v okrese Praha-východ, shodně 1,7 procenta. Nejvyšší podíl nezaměstnaných úřad práce zaznamenal na Karvinsku, kde to bylo devět procent. Následuje Mostecko s 6,9 procenta a Ostrava-město s 6,6 procenta.
Během srpna úřady práce nově zaevidovaly 29 851 lidí, méně než v červenci i před rokem. Nejvíce nových nezaměstnaných hlásí Moravskoslezský a Středočeský, nejméně Karlovarský kraj.
To se jen tak nevidí. Výdělky ve veřejné sféře rostou dvojnásobným tempem oproti sféře soukromé.Mzdy ve veřejné sféře rostly o 18 procent, dvakrát rychleji než v té soukromé
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.