Matěj Čermák: Češi pochopili, že pojištění není zbytečný výdaj
Zájem o pojištění v Česku rok od roku roste. Podle údajů České asociace pojišťoven se počet uzavřených pojistných smluv za posledních deset let zvýšil o 25 procent. Češi si stále více uvědomují, že pojištění není jen další výdaj, ale klíčový prvek finanční stability a ochrany jejich majetku i zdraví v případě mimořádných událostí. Tento trend je zčásti výsledkem rostoucí informovanosti díky internetu a médiím, ale také intenzivním kampaním zaměřeným na zvýšení finanční gramotnosti.
Na rostoucí poptávku pojišťovny zareagovaly rychle a rozšířily svou nabídku produktů, a to až o 30 procent. Zatímco před deseti lety byl výběr poměrně omezený, dnes mají zákazníci k dispozici širokou škálu pojistných produktů, které mohou být přizpůsobeny jejich specifickým potřebám. Tato diverzifikace mimo jiné pomohla v případě pojištění majetku snížit riziko jeho podpojištění. To je ostatně problém, který v posledních letech vyvolal značné obavy.
V kontextu rychle rostoucích cen nemovitostí i vysoké inflaci začalo často docházet k situacím, kdy pojistná částka neodpovídala skutečné hodnotě pojištěného majetku. Pojišťovny proto aktivně začaly vyzývat své klienty k aktualizaci pojistných částek, což většina z nich i udělala. Téměř 70 procent z nich využilo možnost zvýšit pojistnou částku. Důležitost pojištění si řada Čechů navíc uvědomila i po letošních povodních, kdy už nyní je nahlášeno přes 65 tisíc pojistných událostí a vyplaceno přes 1 miliardu korun.
Lidé si také stále více uvědomují důležitost životního pojištění a jeho význam jako prostředku zajištění finanční stability v případě mimořádných událostí. V roce 2023 dosáhlo celkové předepsané pojistné v této oblasti 51,37 miliard korun. To je oproti předchozímu roku nárůst o 3,2 procenta.
Stejně jako dalším sektorům, ani pojišťovnictví se nevyhnula digitalizace a vliv technologií na poskytování služeb. Sjednávání pojištění on-line je dnes vyhledávanou cestou, i když v případě životního či majetkového pojištění jsou stále upřednostňovány spíše osobní konzultace. Rozdílná je ale situace u cestovního pojištění. Tam je aktuálně více než 70 procent smluv uzavíráno on-line. A to je bez pochyby trend, na který musí pojišťovny opět reagovat ve své nabídce služeb.
Autorem článku je Matěj Čermák, ředitel produktového oddělení a člen představenstva broker poolu Chytrý Honza, který je členem DRFG Investment Group.
Čínská vláda vyvíjí tlak na své domácí automobilky, aby zastavily dosud probíhající expanzi v zemích Evropské unie. Oficiálním důvodem má podle agentury Bloomberg být rostoucí napětí v obchodních vztazích EU a Číny. EU letos zavádí vysoká, až 45procentní cla na čínská elektroauta. Peking slibuje odvetu.
Peking tlačí na čínské automobilky, aby zastavily svoji expanzi v EU
Zprávy z firem
Umělá inteligence a digitalizace proniká do všech oblastí našeho života, a ne jinak tomu je i v případě pojišťovacího byznysu. Komunikuje s klienty i pojišťováky. Přečtěte si, ve kterých případech se v českých pojišťovnách můžete například setkat s umělou inteligencí a kdy a kde bude možné třeba autonehodu už hlásit digitálně.
Odhaluje podvody, asistuje při bouračkách. Kde všude pojišťovny nasazují umělou inteligenci
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.