Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Přes Hithit loni lidé přispěli na projekty sto miliony. Úspěšnost žadatelů roste

Crowdfunding, ilustrační foto
iStock
Dušan Kütner

Největší tuzemská crowdfundingová platforma Hithit loni zaznamenala pokles zájemců, kteří chtěli jejím prostřednictvím získat od veřejnosti peníze na své projekty, bylo jich ale více než v posledním předcovidovém roce. Celkem loni do poloviny prosince lidé na projekty jejich tvůrcům přispěli více než 97 miliony korun. Pozitivní je, že každým rokem stoupá podíl úspěšných žadatelů o finance, loni dosáhla 60 procent, řekla serveru newstream.cz mluvčí platformy Denisa Čermáková.

Reklama

Crowdfunding funguje tak, že zájemce o poskytování nějaké služby, vytvoření filmu či jiného díla nebo nastartování svého byznysu si přes Hithit řekne o konkrétní částku, která se pohybuje až v řádech nižších milionů korun. Poté má obvykle 30 dnů na to, aby veřejnost přesvědčil a částku od nich získal. Když se mu to nepodaří, nedostane nic. Bonusem pro přispívající jsou různé dárečky či výhody spojené s prezentovaným projektem.

K 16. prosinci Hithit evidoval 672 projektů, z nichž bylo úspěšných 402. V průměru se na jeden projekt vybralo asi 140 tisíc korun. V roce 2018 lidé mohli poslat peníze 412 projektům, v roce 2019 to bylo o stovku více a předloni v prvním covidovém roce dokonce 785.

Fenomén cloudových kuchyní se naplno rozjel v covidu

Revoluce v gastronomii? Cloudové kuchyně přitahují milionové investice

Nízké provozní náklady a schopnost se rychle přizpůsobit přáním nabízí takzvané ghost kitchen, tedy virtuální restaurace. Podniky, ve kterých se vaří pouze jídla s sebou, nemají obsluhu ani místa k sezení, přibývají ve velkém po celém světě. I v Česku.

Přečíst článek

Z podstaty fungování Hithitu je pro nás klíčové, aby autoři se svým nápadem uspěli, protože máme provizi pouze z projektů, které vyberou 100 procent nastavené cílové částky,“ říká Čermáková. „Každý projekt má proto přiděleného svého moderátora, který se mu věnuje. Projekty připravujeme v průměru dva až tři týdny, odráží naše know-how a za devět let nasbírané zkušenosti,“ dodává.

„Co se týče úspěšnosti lze dodat, že projekty na Hithitu jsou nadprůměrně úspěšné i v mezinárodním měřítku – například americký Kickstarter má úspěšnost necelých 40 procent,“ podotýká Čermáková. V roce 2013 činila úspěšnost projektů necelých 45 procent, v roce 2018 zhruba 48 procent a loni v některých měsících i výrazně přes tři pětiny.

I fungování platformy a zájem o crowdfunding ovlivnil covid. Hithit proto spustil vlastní program Antivir. Podnikatelé z turistického ruchu, majitelé restaurací či kaváren a dalších služeb či lidé, které živí kultura či wellness, mohli požádat své minulé a snad i budoucí zákazníky, ať je v době covidu podpoří a předplatí si jejich služby nebo produkty. 

jednorožec

Petr Šíma: Evropu čeká zlaté desetiletí. Nikdy nebyl lepší čas na investice

Evropa má před sebou zlaté desetiletí, tedy alespoň co se technologických start-upů týče. Naznačuje to nejnovější, v pořadí sedmá zpráva společnosti Atomico o stavu evropských technologických firem. Její výsledky pro newstream.cz okomentoval partner společnosti DEPO Ventures Petr Šíma.

Přečíst článek

„Našli jsme cestu, jak z bezmoci udělat moc, a pomohli jsme lidem, jejichž živobytí přestalo existovat, aby alespoň částečně převzali kontrolu nad svým životem ve chvíli, kdy to vypadalo, že nic není v jejich rukách a nejsou žádná pravidla,“ tvrdí Čermáková.

„Program také potvrdil chování Čechů v krizových situací, ve kterých se projevuje pozitivní síla občanské společnosti a komunitního života. Crowdfunding v této době prokázal svoji sílu jako prvek sdílené ekonomiky, který přispěl k udržitelnému rozvoji v jinak těžko udržitelné situaci,“ poznamenala. 

Program Hithit Antivir trval od března loňského roku do konce května letošního roku. Celkově se do něj přihlásilo 313 projektů, z nichž cílové částky dosáhlo 176 projektů. Lidé přes Antivir poslali poslali více než 28 milionů.

ruleta, investiční sázky

Investujte do firem a nemovitostí, vyhněte se zlatu, radí čeští superbohatí

Stavební pozemky, start-upy, rezidenční nemovitosti a akcie. To jsou horké investiční sázky českých a slovenských dolarových milionářů, tedy lidí s disponibilním majetkem převyšujícím 22 milionů korun. Superbohatí s ohledem na narůstající inflaci radí zařadit do portfolia pružnější aktiva, která dokážou znehodnocení lépe odolávat, uvádí zpráva Wealth Report 2021, za níž stojí J&T Banka. Naopak dříve tradiční zlato je v současné době pro majetné investičním propadákem.

Přečíst článek

Hithit vznikl před devíti jako jedna z prvních podobných platforem, pro které byl asi hlavním vzorem americký Kickstarter. Češi si na tento model ale stále zvykají. „Obecně platí, že oblíbenost využití odměnového crowdfundingu prostřednictvím Hithitu roste. Česko-slovenský potenciál, co se týče pochopení crowdfundingu jako takového, však není podle nás vyčerpaný,“ uvedla Čermáková.

„Pořád to není první volba těch, kteří mají v hlavě nějaký nápad, ale nemají na něj peníze. Chceme, aby pochopili, že není třeba se nápadu vzdávat nebo chodit do banky, že z pohledu zisku peněz je tu jednodušší cesta, a tou je Hithit,“ dodala.

Top 5 nejúspěšnějších projektů v historii Hithitu (v korunách):

projekt datum dokončení počet přispěvatelů cílová částka vybraná částka procenta
DVTV Extra 11.6.2020 9255 750 000 9,74 mil. 1299
Online koučink, co má koule 21.1.2021 1916 555 555 6,75 mil. 1214
Vasky, ručně vyráběné tenisky 23.7.2020 2183 450 000 5,49 mil. 1220
Barefoot konopné tenisky Bohempia 2.11.2018 1636 490 000 3,96 mil. 808
Back To The Colliery (tréninkové centrum) 12.4.2021 1237 400 000 3,65 mil. 913

pramen Hithit.cz

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

CEO BrikkApp Jan Večerka

Realitní crowdfunding dostane nová pravidla. Pro investory bude důvěryhodnější

Přečíst článek

Investovat do nemovitostí jde i bez milionů na účtu. Jak funguje realitní crowdfunding

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme