Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Psychologie pomáhá obrat lidi o peníze. Kasina manipulují návštěvníky skrze světla i zvuky

Psychologie pomáhá obrat lidi o peníze. Kasina manipulují návštěvníky skrze světla i zvuky
iStock
Josef Tuček

Nový vědecký výzkum dodatečně popsal to, co provozovatelé herních kasin dávno ze zkušenosti také vědí: že pomocí světla je možné přimět hráče, aby se chovali riskantněji, hráli déle a utratili víc peněz. A že je ke stejnému chování vedou i další rafinované finty.

Výzkum australských vědců z Flindersovy univerzity byl publikován v uznávaném vědeckém periodiku Scientific Reports. Ukazuje, jak chování hráčů v kasinu ovlivňuje osvětlení s vysokým podílem modré barvy (je to stejný studený, jasný odstín, jaký se používá v mnoha moderních LED světlech a digitálních obrazovkách). Výzkumníci poznatky doložili pomocí experimentů, při nichž pokusné osoby vystavovali tomuto typu světla. Účastníci pod jeho vlivem podstupovali riskantnější sázky a prohra jim vadila méně než za jiných okolností.

Účinky melatoninu

Svou roli v tom hraje hormon melatonin. Ten se tvoří v podvěsku mozkovém a je o něm už známo, že signalizuje tělu, kdy je čas připravit se na spánek. Modré světlo však tvorbu melatoninu potlačuje a spánek odsouvá. Dřívější výzkumy také prokázaly, že modré světlo může zvýšit bdělost a stimuluje oblasti mozku zapojené do snahy po dosažení odměny. Proto se také často používá v kancelářích. Před spaním se naopak doporučuje vyhýbat se mu.

Nyní tedy výzkumníci dodali další charakteristiku modrého světla: v případě hazardních her podněcuje k dalším sázkám i v situacích, kdy je pravděpodobnost výhry malá. A ještě k tomu modré světlo tlumí přirozenou lidskou nechuť k prohře. Což je pro majitele kasin samozřejmě výhodné.

Bez hodin a bez oken

V herních kasinech se však dají najít i další finty, které mají hráče pohltit a izolovat od reality. Klasická bývá nepřítomnost hodin nebo odkrytých oken. Když člověk nemá na očích hodiny ani nevidí změnu světla venku, snadno ztratí přehled o čase a věnuje se hře déle, než původně zamýšlel. Alkoholické nápoje podávané hráčům zdarma snižují zábrany a zhoršují úsudek, takže hráč ochotněji riskuje.

Moderní kasina, zejména ta v Las Vegas, bývají navržena jako spletitá bludiště, v němž hráč cestou na toaletu, do restaurace nebo k východu prochází kolem dalších a dalších lákavých her.

Užitečným psychologickým trikem bývá odtržení hráče od skutečných peněz, které se směňují na hrací žetony. Psychologicky je totiž jednodušší vsadit pár žetonů než skutečné bankovky.

Fanfára má přesvědčit, že prohra je vlastně výhra

Podněcující vliv mívá hudební kulisa. Optimistická hudba urychluje rozhodování a vytváří pocit naléhavosti, že je čas zase vsadit. U hracích automatů rozblikání světel a odehrání vítězné melodie po sebenepatrnější výhře povzbuzuje chuť ve hře pokračovat. A pozornosti snáze ujde skutečnost, že před touto výhrou hráč už mnohem víc prohrál.

Odborníci tomu někdy říkají „prohra maskovaná jako výhra“. Vítězné fanfáry povzbuzují v mozku tvorbu dopaminu, významného přenašeče nervových vzruchů, který mimo jiné přináší pocit potěšení či odměny. Mozek je oklamán a hráčova schopnost posoudit riziko nebo dokonce přestat hrát je oslabena.

A k tomu existují různé věrnostní programy nebo udělené body, které hráči umožňují vzít si jídlo zadarmo nebo se bezplatně ubytovat v hotelu. Tím mu vnucují pocit, že „něco dostal zpátky“. Obvykle ovšem jen zlomek částky, kterou prohrál.

Praxe předběhla vědu

Vědci se obvykle vyznačují tím, že něco objeví, a pokud to k něčemu je, nabídnou ostatním lidem, aby jejich poznatek využili v praxi. V případě hazardních her je tomu však spíše naopak.

Lidé z praxe, provozovatelé kasin, výhodné postupy dávno empiricky vypozorovali a dobrousili k dokonalosti. Však se jim to taky vyplácí. Vědci přicházejí až dodatečně, aby úspěch jejich metod odborně vysvětlili.

Kasinový byznys se na předcovidové úrovně vrací pomalu. A proslulým centrům rostou noví konkurenti. Na snímku casino MGM v Las Vegas.

Kasina ve světě se pomalu vzpamatovávají. Mekky hazardu ale čelí nové konkurenci

Pandemie a lockdowny zasadily hernímu a hazardnímu průmyslu ve světě velkou ránu, nezachránila jej ani internetová kasina. Macau patřícího pod Čínu pak vítr z plachet vzalo protikorupční tažení Pekingu. Zotavení a snaha dostat se proslulým luxusním herním doupětům na předcovidovou úroveň tržeb je velmi pozvolné. Zavedeným mekkám hazardu v Las Vegas i jinde navíc přibývá konkurence v dříve nemyslitelných končinách – třeba v Japonsku nebo Spojených arabských emirátech.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Stresovaní prodejci potřebují psychologické poradenství. Zvláště ti v oblasti B2B

Stresovaní prodejci potřebují psychologické poradenství. Zvláště ti v oblasti B2B

Přečíst článek
jackpot, ilustrační foto

Peníze dělají lidi šťastnějšími. Vědci zjišťovali, kolik by lidem stačilo ke štěstí

Přečíst článek
Doporučujeme