Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Byznys halloweenských strašidelných domů raketově roste

Obří Halloweenská dýně
iStock
Michal Nosek
nos

Kdysi dávno jste mohli mít dům hrůzy v provozu jen den. Naplnili jste misku hrozny a vydávali je za oční bulvy, špagety pokojové teploty – to jsou vnitřnosti – oblékli jste pár přízračných kostýmů a ztlumili světla. Nyní však roste počet velkolepých domů hrůzy, které připomínají velkorozpočtové podívané v zábavních parcích či filmové a televizní produkce. 

Reklama

"Mnoho z nejlepších strašidelných domů v zemi má digitální ovládání show a animované rekvizity, které jsou pneumatické nebo elektrické," říká Chris Stafford, generální ředitel společnosti Thirteenth Floor Entertainment Group, která provozuje 18 různých strašidelných míst po celých USA, a dokonce zaměstnává technologiského ředitele. "Nyní se tržby pohybují v sedmimístných číslech,“ říká Stafford pro server BBC. 

Oslavy Halloweenu jsou stále rozšířenější i v Evropě, přesto jim stále dominují USA, kde se svátek prodává jako zábava pro celou rodinu, říká Tom Arnold, profesor ekonomie na Robins School University of Richmond. Jeden z největších svátků konzumu je v USA podporován i masivním průmyslem strašidelných domů a hosté utrácejí každým rokem více a více. 

Jurský park
video

Jurský park měl premiéru před 30 lety. Spielberg jím změnil filmovou zábavu

Rok 1993 byl jednoznačně rokem amerického filmaře Stevena Spielberga. Ten rok totiž uvedl na plátna kin hned dva snímky, díky nimž se stal nesmrtelným. Větších poct se mu dostalo za Schindlerův seznam, za nějž později sklidil sedm Oscarů. Přitom snímek, který navždy změnil možnosti kinematografie byl až ten druhý. Jurský park. Od jeho premiéry dnes uplynulo třicet let. A tady je pár důvodů, proč jde o jeden z nejlépe zrežírovaných filmů všech dob. Kde jej můžete dnes vidět zdarma?

Přečíst článek

Realizace domu hrůzy vyžaduje miliony. Za prvé, je třeba pozemek pro pořádání akce. Dalším bodem je unikátní scénář produkce. Náklady na platy a materiály, moderní  osvětlení, technologie a speciálními efekty. Návštěvníci také musí mít kde zaparkovat, případně provozovatel musí dajistit odvoz autobusem. Důležitý je i marketing, koncese, alkohol a pojištění.

Když Jim Lorenzo, který provozuje Blood Manor v New Yorku, postavil na začátku 21. stioletí svůj strašidelný dům, stálo ho to asi 125 tisíc dolarů. Když jej před několika lety obnovil, přišla rekonstrukce již na milion dolarů. Blood Manor zaměstnává během Halloweenské sezóny 125 až 135 lidí, každou noc pracuje 60 až 95 lidí, včetně ostrahy, maskérů, kostymérek, herců, zvukařů,  prodejců a dalších lidí Místo strachu, oblíbené mezi Manhattanity, za sezónu utrží 800 až 900 tisíc dolarů.

Pekelná zábava

Většina společností a organizací se na své akce připravuje po celý rok, ale strašidelné domy jsou zejména sezónním podnikem. Spoléhat se na to, že se náklady během krátké doby vrátí, může být riskantní.

Jsme ziskoví, ale výdaje přísně hlídáme. Jeho strašidelný dům byl nucen na pět dní zavřít během hurikánu Sandy, což narušilo podnikání. Covid-19 byla také rána. „Máme několik let, které se vydaří velmi dobře, a několik let krize,“ počítá Lorenzo. Pro sezónu 2023 je mezi lidmi stále dost peněz. Americký National Retail Foundation očekává, že příjmy z Halloweenu překročí 12 miliard dolarů. A i v další letech se očekává růst.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme