Obyčejný byznys: Kozí farma je trendy. Přežila covid a prosperuje
Biofarma Dora funguje v Ratibořicích na Moravě již dvaatřicátým rokem. Od skromných začátků v roce 1992, kdy zde rodina Jitky Dobrovolné a jejího manžela začínala hospodařit. Od té doby rodina vytvořila vzorový chov. Jejich výrobky z kozího mléka jsou k dostání v e-shopu, přímo na farmě v i kamenných prodejnách.
Jitka Dobrovolná s manželem jsou původem z Prahy, po pádu socialismu se ale život elektroinženýra, ekonomky a jejich syna Matěje zásadně změnil. Jako dědicové posledního majitele získali v restituci rozlehlé hospodářství v Ratibořicích u Jaroměřic nad Rokytnou.
Začínali s dvěma kozami, dnes chovají 850 koz z nichž 550 nadojí 1400 litrů denně. Farma zaměstnává patnáct lidí a funguje v rámci norem ekologického zemědělství v celém procesu výroby a je tak bio.
Začátky po restituci
Bio v praxi
„Pěstujeme si i vlastní krmivo, vyprodukované mléko je díky tomu v bio kvalitě,” říká Matěj Pastrňák, syn Jitky. Matěj je zemědělský inženýr a jednatel rodinné farmy. Ta má již několik let automatizovanou dojírnu a výrobní linku. Kozy do ní běhají svobodně přes dvůr, a v dojírně se i řadí. Farma má i další specifikum, díky tomu, že se kozy chovají ve venkovních výbězích, tak postrádá nevávábný odér, běžný v jiných statcích.
Farma spustila i program v rámci agroturistiky. Poskytuje skupinám možnost objednat si exkurzi s ochutnávkou výrobků z kozího mléka. Na farmě vítají i dětské kolektivy z mateřských a základních škol. Od roku 2008 je návštěvníkům k dispozici nový prostor agrocentra vybudovaný s podporou Evropské unie.
Ztráty ukrajinského sektoru obilovin a olejnin by v letošním roce mohly přesáhnout 3,2 miliardy dolarů (74,6 miliardy korun). Důvodem jsou vysoké náklady na logistiku a také nárůst cen pohonných hmot a hnojiv. Hrozí také, že vysoké ceny způsobí snížení osevních ploch v příštím a následujících letech. Uvedly to podle agentury Reuters ukrajinské zemědělské svazy. Ukrajina je jedním z předních světových producentů a vývozců potravin a její agrární sektor je tradičně ziskový.Válka v „obilnici Evropy“ může vyhladovět svět
Trhy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?