Obyčejný byznys: Kozí farma je trendy. Přežila covid a prosperuje
Biofarma Dora funguje v Ratibořicích na Moravě již dvaatřicátým rokem. Od skromných začátků v roce 1992, kdy zde rodina Jitky Dobrovolné a jejího manžela začínala hospodařit. Od té doby rodina vytvořila vzorový chov. Jejich výrobky z kozího mléka jsou k dostání v e-shopu, přímo na farmě v i kamenných prodejnách.
Jitka Dobrovolná s manželem jsou původem z Prahy, po pádu socialismu se ale život elektroinženýra, ekonomky a jejich syna Matěje zásadně změnil. Jako dědicové posledního majitele získali v restituci rozlehlé hospodářství v Ratibořicích u Jaroměřic nad Rokytnou.
Začínali s dvěma kozami, dnes chovají 850 koz z nichž 550 nadojí 1400 litrů denně. Farma zaměstnává patnáct lidí a funguje v rámci norem ekologického zemědělství v celém procesu výroby a je tak bio.
Začátky po restituci
Bio v praxi
„Pěstujeme si i vlastní krmivo, vyprodukované mléko je díky tomu v bio kvalitě,” říká Matěj Pastrňák, syn Jitky. Matěj je zemědělský inženýr a jednatel rodinné farmy. Ta má již několik let automatizovanou dojírnu a výrobní linku. Kozy do ní běhají svobodně přes dvůr, a v dojírně se i řadí. Farma má i další specifikum, díky tomu, že se kozy chovají ve venkovních výbězích, tak postrádá nevávábný odér, běžný v jiných statcích.
Farma spustila i program v rámci agroturistiky. Poskytuje skupinám možnost objednat si exkurzi s ochutnávkou výrobků z kozího mléka. Na farmě vítají i dětské kolektivy z mateřských a základních škol. Od roku 2008 je návštěvníkům k dispozici nový prostor agrocentra vybudovaný s podporou Evropské unie.
Ztráty ukrajinského sektoru obilovin a olejnin by v letošním roce mohly přesáhnout 3,2 miliardy dolarů (74,6 miliardy korun). Důvodem jsou vysoké náklady na logistiku a také nárůst cen pohonných hmot a hnojiv. Hrozí také, že vysoké ceny způsobí snížení osevních ploch v příštím a následujících letech. Uvedly to podle agentury Reuters ukrajinské zemědělské svazy. Ukrajina je jedním z předních světových producentů a vývozců potravin a její agrární sektor je tradičně ziskový.
Válka v „obilnici Evropy“ může vyhladovět svět
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.