Letenky v EU jsou po covidu o polovinu dražší, lidé volí cestování vlakem

Průměrná cena letenek v Evropě je o 58 procent vyšší než před pandemií, ukazují to data vyhledávací platformy Omio. Vzrostla naopak popularita vlakové dopravy.
Platforma Omio uvádí, že pro celkem 55 procent cestujících je klíčová cena jízdenek či letenek a pro 30 procent z nich pak trvání cesty. Porovnány byly údaje z prvního čtvrtletí předpandemického roku 2019 a prvního čtvrtletí roku letošního. „Pandemie na nějakou dobu změnila způsob, jakým Evropané cestují. Kratší cesty, rezervace jízdenek na poslední chvíli, jiné dopravní prostředky,” říká Tomáš Vocetka, technický ředitel platformy Omio. „Cesty se prodlužují a lidé je plánují opět s větším předstihem, protože se nebojí rušení spojů. Některé trendy ale nadále přetrvávají, jako je menší zájem o leteckou dopravu kvůli vysokým cenám a rostoucí popularita vlaků,” pokračuje.
Změnu cen jízdenek Omio sleduje na průměrné hodnotě objednávek na 100 nejpopulárnějších trasách. Zájem o letenky sice v posledních letech roste a Omio zaznamenalo nárůst 223 procent v počtu vyhledávání, ale málokdy se zákazník skutečně rozhodne letenku koupit. Oproti roku 2019 se počet objednávek snížil o polovinu. Zájem se naopak zvýšil u vlakových jízdenek, a to o 98 procent. Spolu s tím se zvýšil i počet uskutečněných objednávek o 20 procent.
Jeden z největších logistických kongresů ve střední Evropě zveřejnil program. EASTLOG si pro svůj v pořadí 26. ročník stanovil hlavní motto Logistics Unlimited, tedy logistika bez limitů. Postpandemické napětí a válka na Ukrajině totiž přinášejí problémy a nedostatky. Jsou to vysoké náklady na pohonné hmoty, nárůst cen energií, omezení v přeshraniční a globální dopravě, nedostatek pracovních sil mimo jiné z Ukrajiny, obavy firem z dalšího vývoje a odkládání potřebných investic. „Kongres bude ideální platformou pro diskusi s kolegy z oboru a hledání řešení obtížných situací včetně odemčení nyní limitovaného potenciálu logistiky,“ dodal Jeffrey Osterroth, jednatel pořadatelské společnosti ATOZ Group. Kongres se koná ve dnech 25. a 26. května 2023 v pražském centru O2 universum.
Jeden z největších logistických kongresů proběhne v Praze. EASTLOG už zveřejnil program
Zprávy z firem
Vlaky táhnou
Že vlaková doprava roste na oblibě ukazují i čísla Českých drah. Ty sledují rostoucí zájem o dálkové trasy a mezistátní linky. „V případě mezistátních linek jsme loni přepravili 6,4 milionu cestujících, což představuje ve srovnání s rokem 2021 řádově o několik milionů cestujících více, ve srovnání s rokem 2019 jde o nárůst v řádech stovek tisíc cestujících,” uvádí tiskový mluvčí Českých drah Emanuel Vittek.
Také společnost Regiojet hlásí růst. „Po několika covidových letech znamenal rok 2022 pro Regiojet návrat k normálu. I když nás covid potrápil ještě v prvním kvartálu, uplynulý rok hodnotíme úspěšně,“ popisuje mluvčí společnosti Alexandra Janoušek Kostřicová. Výsledky dle ní pozitivně ovlivnilo rozjetí velkého množství linek jako linka Praha - Přemyšl, která spojuje Českou republiku s Ukrajinou. Během prvního roku provozu, tedy od 1. března 2022 do 1. března 2023, zde Regiojet převezl přes 110 tisíc cestujících.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.