Reklama

Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Konec nákladních obrů. Airbus ruší divizi, která létá s letadly Beluga

Airbus Beluga
ČTK
 ČTK

Evropský výrobce letadel Airbus ukončuje provoz své specializované nákladní divize Airbus Beluga Transport (AiBT), která využívá obří letouny Beluga k přepravě nadrozměrných nákladů. O práci tak přijde 75 zaměstnanců. Agentuře AFP to řekla mluvčí společnosti, podle které všechny lety provozované AiBT byly s okamžitou platností pozastaveny.

Reklama

Beluga je podle Airbusu největším nákladním letadlem na světě podle přepravovaného objemu. Letoun má název podle kytovce běluha, kterému je podobný. Do provozu byl uveden v roce 1995 speciálně pro přepravu velkých částí letadel mezi výrobními závody Airbusu. V roce 2019 začal Airbus nahrazovat první generaci letadel BelugaST většími Beluga XL. Ty i nadále převážejí díly mezi závody Airbusu.

V roce 2022 Airbus spustil AiBT, aby komerčně využil čtyři starší letouny Beluga i pro externí zákazníky. Nabízel přepravu nadrozměrných nákladů pro zákazníky z oblasti letectví, energetiky, námořnictví, vojenství a humanitární pomoci.

Provozní potíže

Airbus uvedl, že v některých oblastech nastal znatelný posun směrem k využívání námořní dopravy, i když poptávka po globální letecké přepravě zůstává vysoká. To však nebylo hlavním důvodem ukončení činnosti. „Hlavním problémem byly značné provozní potíže, protože letadlo vyžadovalo speciální vyškolené týmy a zařízení pro nakládku,“ dodala mluvčí.

Reklama

Letoun BelugaST unese až 47 tun nákladu a nákladový prostor má největší vnitřní průřez na světě ze všech dopravních letadel. Pojme nadrozměrný náklad o šířce až 7,1 metru a výšce 2,7 metru.

L-39 FMS Instrument panel

Očekávaný letecký simulátor z Česka dostal klíčové oprávnění. Brzy půjde do výroby

Česká technologická společnost VR Group, která se specializuje na vývoj simulátorů, obdržela od Ministerstva obrany ČR osvědčení typové způsobilosti pro simulátor letounu Aero L-39 Skyfox. Tento krok ji řadí mezi mezinárodně uznávané výrobce letecké techniky. Certifikovaný simulátor může být plnohodnotnou náhradou za reálný letoun při výcviku pilotů.

Přečíst článek

Letadlo SuperJet 100

Výroba dopravních letadel v Rusku se kvůli sankcím ocitla na pokraji krachu

V období od vpádu ruských vojsk na Ukrajinu v únoru 2022 plánovala ruská korporace leteckých výrobců OAK vyrobit 108 civilních dopravních letadel. Vyrobila jich ale sedm, napsal server BBC News, podle kterého se výroba civilních letadel v Rusku ocitla v důsledku západních sankcí na pokraji krachu.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme