Češi se vrátili k létání. Počet pasažérů loni rostl
Čeští letečtí dopravci loni přepravili téměř 4,3 milionu cestujících, meziročně téměř o pět procent více. Vyplývá to z předběžných statistik ministerstva dopravy zveřejněných na webu Českého statistického úřadu. Podle mluvčího resortu Františka Jemelky ministerstvo do statistiky zahrnulo výkony největších českých leteckých dopravců Českých aerolinií (ČSA) a Smartwings.
Množství cestujících přepravených letecky českými dopravci za loňský rok dosahuje téměř 62 procent počtu z roku 2019 před pandemií covidu-19, kdy s českými aerolinkami letělo 6,9 milionu cestujících. Nejvíce cestujících, 7,5 milionu, čeští dopravci přepravili v roce 2011.
Loni se také meziročně zvýšila průměrná vzdálenost, na kterou lidé létali, na zhruba 2207 kilometrů. V roce 2022 cestující průměrně létali na vzdálenost přibližně 2193 kilometrů. V roce 2019 to bylo 1705 kilometrů, loni tedy lidé letecky cestovali na průměrně delší vzdálenosti než před pandemií.
Do „rodných“ Kunovic na Uherskohradišťsku se po více než 40 letech vydala Máňa, letoun L-410 UVP-T, který donedávna v Pardubicích sloužil k armádnímu letovému výcviku. V Kunovicích se z něj stane exponát, ve sbírce tamního muzea tento typ letadla chyběl.
FOTOGALERIE: „Máňa“ se stěhuje. Legendární letoun se po 40 letech vrátil do Kunovic
Enjoy
Přepravní výkony českých leteckých dopravců, tedy součet vzdáleností, na kterou byli letecky přepraveni jednotliví cestující, loni činily 9,4 miliardy kilometrů. Meziročně vzrostly podobně jako množství přepravených cestujících zhruba o pět procent.
Nejvíce cestujících přepravili dopravci ve třetím kvartálu loňského roku, nejméně v prvním. Stejně tak nejvíce kilometrů cestující urazili ve třetím a nejméně v prvním kvartálu. Průměrně na největší vzdálenosti ale cestující létali naopak v prvním kvartálu a na nejkratší ve třetím.
Když chcete pohodlí a soukromí, musíte si počkat. V případě private jetů to platí dvojnásob. Zákazníci na ně čekají několik let. Například u letounu Cessna Citation Longitude, který si představíme, je čekací doba zhruba dva roky. A cena kolem 710 milionů korun zájemce neodrazuje. Jak se v letadle létá? Odpověď na tuto otázku začíná na letišti v Praze. Konkrétně na Terminálu 3.
Ráj pro fanoušky letectví. Jak se cestuje private jetem Cessna Citation Longitude za stamiliony?
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.